beste keuze voor aandrijving

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
big cous
Posts: 1
Joined: Sat Oct 23, 2004 12:52 pm

beste keuze voor aandrijving

Post by big cous » Sat Oct 23, 2004 1:59 pm

wat zou de beste aandrijving zijn voor een heavyweight?
zelf d8 ik aan iets van een rups/track aandrijving
Maar ja hoe kan je dit het beste aanpakken ?
alle ideeen zijn welkom

thanx newbie :D

User avatar
maddox
Posts: 3578
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sat Oct 23, 2004 2:44 pm

In de loop der jaren hebben we een paar dingen geleerd. Je aandrijving is zeer belangrijk. Zelfs al heb je het meest perfecte wapen, als je niet bij je tegenstander geraakt, ben je er niks mee.

De meest beproefde aandrijving in Nederland is eigenlijk de combinatie van Mythras snelheidsregelaars-speedo in het vakjargon- met versterkte Bosch GPA750 motoren, die op 36V lopen. Dat geeft een aandrijving van 2* 2.7Kw of meer.

Je hebt nu eenmaal vermogen nodig om zowel veel duwkracht te hebben als snelheid.

Maar eigenlijk is de voornaamste beperking je budget.
En de Bosch/Mythras combinatie geeft de beste Geld/Vermogens verhouding tot nu toe.
Prijskaartje voor deze spullen nieuw rond de €850 totaal. En wees er maar zeker van, reserveonderdelen zijn niet overbodig.
Het kan goedkoper,maar dan lever je in op kracht of betrouwbaarheid of efficiëntie. Het kan ook veel duurder. Storm II bijvoorbeeld rijd rond met over de €5000 aan aandrijving alleen al.Zonder reservedelen.


Rupsbanden zijn in onbruik aan het geraken wegens de vele nadelen die ze hebben, en alleen het fictive voordeel van meer tractie. Ze wegen meer, vragen meer vermogen-zoals de meeste 4 wiel aangedreven machines- om te draaien in vegelijking tot de 2 wiel aangedrevenen en zijn kwestbaarder doordar er meer onderdelen inzitten.

Maar als je dan in de rupsbanden blijft denken.
De opties:
"gewone" industrieketting met flanken. Dit om een loopvlak te kunnen monteren. Deze kan je verkrijgen in zowat alle speciaalzaken in in transmissies voor de industrie doen.

V- of tandriemen. Voordeel, eveneens gemakkelijk te vinden, redelijk licht in gewicht en in een soort van rubber, waardoor er iets meer tractie is dan met metalen kettingen. Met een paar meervoudige Vriemen naast elkaar heb je ook een beetje redundancy, oftewel, als 1 riem vernield word, dan heb je er nog over.
Een tandriem heeft als grote voordeel dat ie niet slipt ten opzichte van de aandrijfrollen.En is standaard breder.Een alternative, misschien betaalbare bron van onderdelen is te vinden op autosloperijen.

Transportkettingen. In de industrie worden deze veel gebruikt. Je hebt hier van alles en nog wat in. Kunststoffen, metalen of combinatie versies , brede, smalle, meervoudige aandrijfrollen, meer richting rollend, volledig gesteund, stijve, soepele(om een bocht te kunnen maken), teveel om op te noemen.

Flextreem had een goed systeem, dat redelijk weinig woog, en betrouwbaar bleek. Alleen tractie was niet alles, omdat de rupsbanden daar gladde kunststof transportbanden waren.
Ook de eerste Nederlandse kampioen Slicer had zo'n systeem. Van het merk Flexlink.

Maar alle transportband achtige systemen hebben 1 enorm nadeel. Als je ze nieuw aankoopt bij een leverancier zijn ze onbetaalbaar voor de gewone man.
Je kan op afbraakwerven proberen of bij firma's waar men net aan het vernieuwen is.
ADR Spierings bijvoorbeeld heeft alles liggen wat je maar kan wensen, gaande van gloednieuw, tot zo oud dat zelfs de Romeinen het niet modern zouden vinden. Prijzen daar liggen ver uiteen.

Maar de voornaamste hints die we kunnen geven.
Lees rustig alle berichten hier en op de andere fora, zoek de websites van de roboteers op, en lees die ook.
Stel gerust vragen. En als je bang bent dat een vraag te dom of zo is, dan is er de optie het persoonlijk te vragen. Of via de Personal messenger van dit forum of MSN of ICQ.
De gouden gids is je vriend.Google ook.

En houd rekening met deze formule
Tijd * kennis * inventiviteit *geld= robot.

Je kan onderling de gegevens uitwisselen, maar als alles aan de lage kant is, dan zal het resultaat ook aan de lage kant zijn.

Als je iets gebouwd hebt. Testen testen en nog eens testen.En wees niet bang om iets hard af te raggen.Als je al bang bent om zware testen te doen, heeft het geen nut de boel in de arena neer te zetten.Daar gaat het snoeihard, zelfs in de vriendelijke bots en beuk demonstraties.
Niks zo erg als weer een affakkelende opstelling in de arena, of weeral een robot die publiekelijk stilvalt omdat er bespaard is geweest op 1 van de 4 punten.
Het is geen schande. Zelfs de meeste geharde veteranen hebben dagen dat alles wat mis kan gaan ook mis zal gaan.De leercurve is heel stijl. Maar we werken samen om met zijn allen een goed gevecht te kunnen leveren en het publiek tevreden te stellen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Sat Oct 23, 2004 5:02 pm

Ik heb nog een leuke robot staan, complete aandrijving, snelheidsregelaars, accu's en als je wilt nog een frame.

WJ
Posts: 1945
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Sat Oct 23, 2004 8:31 pm

beste aandrijving = wielen.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5878
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sat Oct 23, 2004 9:39 pm

Ik zou ook altijd voor wielen gaan, niet voor rupsbanden.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests