Bugs Speedo

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Mon Nov 22, 2004 7:25 pm

Bugs wrote: Dat geemmer over de prijs ben ik meer dan zat. Hou daar nou eens over op. Ik weet dat jullie het meest gebaad zijn bij een goedkope speedo, maar jullie beginnen nu echt te zeiken.
Sorry Bugs, maar begin er dan ook niet over op een forum. Dan kun je verwachten dat je er vragen over krijgt.
Niels - [url=http://www.sater.nl/]Team Sater[/url]

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Tue Nov 23, 2004 2:17 am

Ik heb vanaf het begin af aan aangegeven dat ik nog geen prijs heb en dat het niet goedkoop zou worden mocht ik tot verkoop overgaan. Dus ik heb er zeker wel rekening mee gehouden. Bovendien heb ik daarna nogmaals aangegeven dat ik me even niet over een prijs uit zou laten en dat vergelijking met andere speedo's leuk zijn, maar niet zaligmakend. Als je niet in staat ben om deze 2 meldingen op te merken kan je een duidelijkere reactie verwachten.
Ik ga er van uit dat de lezers van dit forum geintereseerd zijn in waar ik mij mee bezig hou, dus daar doe ik postings over. Ik kan mij herinneren dat jij ook ooit eens een (budget) speedo gemaakt hebt? Daar heb je ook over gepost, was dat omdat het niemand mocht boeien?

Zoals gewoonlijk zijn er een aantal mensen die niet kunnen lezen. Het is spijtig, vooral omdat ze mijn eigen topic 'kapen' met geneuzel. Dat ik vervolgens nog kritiek krijg op het feit dat ik daar iets van zeg, daar ga ik geen woorden aan vuil maken. ;)

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Tue Nov 23, 2004 3:42 pm

Het is anders wel goed dat mensen de evolutie van hun maaksels verkondigen, met de bedoeling dat daar positieve feedback op kan komen of eventueel een discussie kan ontstaan over beter materiaal of een betere werkwijze. Voor geldafspraken ga je beter kijken in De Garage.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
Zenith
Site Admin
Posts: 1210
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:58 pm
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Zenith » Tue Nov 23, 2004 6:12 pm

Mensen, het topic gaat over de speedo en nu we weten dat Stefan geen gezemel wil over een richtprijs lijkt het me goed deze discussie hierbij te laten.

Verdere postings dan ook ontopic vanaf nu.

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Tue Nov 23, 2004 7:00 pm

Mijn excuses Bugs, ik bedoelde er niets kwaads mee, maar vond je reactie een beetje overdreven, want echt zeiken was het volgens mij niet wat er gedaan werd. Uiteraard heb je groot gelijk om je bevindingen openbaar te maken.

On-topic: ben voor m'n afstudeerproject nu bezig met een H-brugje bestaande uit Philips TOPFETs: volgens hun zijn ze volledig beveiligd (overhitting, kortsluitbestendig, piekspanningen etc.). Ben benieuwd hoe ze het doen, laat je wel weten als het wat is :) Is overigens maar tot pak um beet 10 A, want die dingen hebben best hoge inwendige weerstand. Maar het leuke is dat je geen moeilijke drivers nodig hebt, je kunt de high-side switch gewoon met normaal TTL openschakelen.
Niels - [url=http://www.sater.nl/]Team Sater[/url]

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Post by iceman » Tue Nov 23, 2004 7:10 pm

aah ja , nu weet ik tenminste waar je het over hebt :( :( :(
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Tue Nov 23, 2004 7:13 pm

Heheheh, is goed toch voor het slapen gaan? :D
Niels - [url=http://www.sater.nl/]Team Sater[/url]

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Mon Nov 29, 2004 12:29 am

Zo langzamerhand is het tijd dat ik ook aan speedo's voor FeatherHARD ga denken.

Wat denk je (Bugs) van een ontwerp waarbij power electronica en stuur electronica gescheiden zijn op twee (of meer) printplaten ?

Het doel van mijn vraag is om de power electronica (de FET's en wat erbij hoort) te verwerken in mijn drive system. De stuur electonica komt dan tussen de motoren.

Voor de Power electronica zou ik me baseren op OSMC. Heb je een betere sugestie of zijn er zaken die je bij OSMC helemaal anders zou doen (andere H-bridge driver, betere FET's dan IRF 1404 ? ...)

Mijn doel is gelijkaardig aan het uwe : Zelf bouwen en beter bouwen ook al is het allicht duurder en zal het zeker veel langer duren.

A-men

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Mon Nov 29, 2004 12:53 am

Ik zou niet voor de HIP driver kiezen, die lijkt nogal snel stuk te gaan. Ik gebruik zelf de ir2110 (net als Niels en Kees), maar die vereist wat zorgvuldigheid bij de aansturing.
Voor fet's heb ik nog niet echt iets beters kunnen vinden dan de irf1404 of 1405. Die zijn er mischien wel maar daar kan ik niet voor een redelijke prijs aan komen. De Z versie is iets beter, maar die zou ik via een andere leverancier moeten bestellen.

Wat betreft schijding van de h-brug. Voor grotere versies is dat ook mijn plan, maar voor deze versie heb ik liever alles op 1 print aangezien dat het makkelijkste is om mee te bouwen en testen. Ik ben niet ontevreden over de opbouw die ik nu heb.. moet nog even de puntjes op de I zetten en dan kan ik de eerste testprinten laten produceren.

Ik heb wat gekeken naar OSMC's, IBC's, Roboteq's, 4QD's, de Keesjes en een beetje met Niels gebabbeld.. Er zijn heel veel manieren om je problemen op te lossen. Ik vind eigenlijk de 4QD's het leukst omdat dat nog allemaal analoge electronica is :)
Ik zou trouwens niet je stuur-electronica zo vlak naast je motoren zetten, da's vragen om storing. Het lijkt me wel een prima plek voor je H-brug.
Het moeilijkste is nog om een fatsoenlijke current-limiting te bouwen.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Nov 29, 2004 7:02 am

Ik heb nog een aantal IF1404's liggen. Die waren bedoeld voor onze reserve OSMC's maar omdat we met de heavy naar 36V gaan zijn die niet meer bruikbaar.

Ze zijn tot 24V zeer goed bruikbaar, met een lekkere lage interne weerstand.

Overigens, over de HIP drivers, ik hoor er wel vaker mensen over praten maar tot nog toe ben ik het nog nooit tegen gekomen dat de aansturing me in de steek heeft gelaten. Daarmee wil ik niet zeggen dat het nooit voorkomt, maar ik denk dat het meer aan de manier ligt waarop je je speedo's behandeld dan de drivers zelf.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Tue Nov 30, 2004 12:06 am

Leo,

Als we nog eens naar een event gaan... neem dan alvast die 1404's mee. 24 V is perfect voor mijn doel en ik heb er MINSTENS 8...maar eigenlijk denk ik aan 2 FET's per tak en twee regelaars dus 16 nodig...en allicht blaas ik er een paar op voor we tot een afgewerkt product komen dus... een paar extra is geen overbodige luxe.... ik ben een klant voor 20 stuks.

En als je een reserve OSMC ging bouwen... heb je dan ook wat van de andere componenten (Shottky diodes en dergelijke ?) interesseren me ook wel..

Bugs,

Ik zie in de datahseet van de IR2110 alleen een tekening staan voor de aansturing van low- en high-side fet's (met 2 FET's). Je kent de tekening die ik bedoel zeker. Hoe doe je dat om een H-bridge aan te sturen ? 2 stuks 2110 ? Of is er een eenvoudig truukje om er en invertor aan te hangen en zo een H-bridge aan te sturen ?... een schema op het web waar ze de 2110 gebruiken voor een H-brigde zou ook helpen (denk ik).

En inderdaad... een stoombegrenzing moet er ook op. Kan je niet gewoon de stroom van de voeding meten en op basis daarvan beslissen om minder "open" te draaien ? Ik heb het voor een batterij lader ooit gedaan om de stroom te meten door een spanning te meten over een koper draad van 40 cm... en die paar millivolt dan op te meten met een opAmp. Maar die batterij lader werkte met een mooie gelijkspanning die ik regelde met een dikke FET...niks switched.

A-men

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Tue Nov 30, 2004 12:28 am

Je heb inderdaad 2 ir2110's nodig. Meten over een shunt is de meest accurate manier van het meten van de stroom. Het lijkt me alleen niet zo'n goed idee om een fet maar half open te zetten :)
Ik zal je wat dingen mailen om te bestuderen.

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Tue Nov 30, 2004 9:26 am

Ik weet niet over wat voor stromen we het hier hebben, maar als dat niet al te hoog is zou ik gewoon een zwik SMD weerstanden met lage weerstand parallel zetten en die als shunt gebruiken.

Je moet bedenken dat nauwkeurigheid niet boeit, je doet tenslotte weinig met de exacte waarde.

Afhankelijk van je stroomwaarde pas je natuurlijk de PWM dutycycle aan, maar dat ligt nogal voor de hand.

Ow, A-men, 20 fet's is denk ik wel erg aan de lage kant als je er sowieso al 16 nodig hebt. Tenzij je als zo'n beetje enige in de wereld er maar heel weinig opblaast tijdens het ontwikkelen / testen :P
Niels - [url=http://www.sater.nl/]Team Sater[/url]

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Tue Nov 30, 2004 9:53 am

OK, dus 2 X IR2110 dan begrijp ik hoe het moet. Ik zie in de specs dat er nogal wat extra beveiligingen op zo een IR2110 zitten die hem wat robuuster maken.
Nu begrijp ik ook wat je bedoelt met zorgvuldig aansturen... want op de H-bridge driver zoals gebruikt door OSCM is er tegen verkeerd aansturen dan weer wel een beveiliging ingebouwd.

Wat het half open draaien van een FET betreft. Dat heb ik alleen toegepast in een batterij lader en die had MAAR 3 A nodig MAX. In een speedo ga ik er uiteraad van uit dat ik PWM ga toepassen en uiteraard zal de stoombeperking gebeuren op basis van het reducered van de duty-cycle.

Ik dacht dat het met de pulserende stoom misschien geen goed idee was om de stoom gewoon over een weerstand te meten...maar uit het commentaar hoor ik dat het wel lukt. In dat geval kan ik mijn oude schakeling weer boven halen. Die heeft mijns inziens het leuke voordeel dat ik in de stroomkring gewoon de spanning meet over een stuk koperdraad van 40cm. Dat introduceert dus heel weinig weerstand in de voeding van de motoren. De spanning over de shunt (dat is dan de koperdraad) lag aan een ingang van een comparator (eigenlijk een OpAmp) maar dan wel met de mogelijkheid om van 0V tot een paar milivolt te meten. De referentie spanning op de andere ingang kwam van een spanningsdeler die op een 6,3V zner was aangesloten. Zodoende is dan ook de stroombegrenzing instelbaar met een potmeter.

Maar dat leest allemaal niet gemakkelijk als je er geen tekening bij hebt en misschien gaan wxe nu ook te ver voor een forum.

EN OK...ik ben normaal... dus is 20 FET's misschien wat krap... dus mogen het er iets meer zijn... maar dan begint de prijs van belang te worden. Wie weet een source en wat kosten ze daar ?

A-men

User avatar
NaN
Posts: 131
Joined: Sun Feb 08, 2004 2:33 pm
Location: Dordrecht

Post by NaN » Tue Nov 30, 2004 11:00 am

Gloeps, everything you wanted to know about speedos and were afraid to ask.

Ja daar is nanning weer met zijn vragen.

Ik zie hier namelijk verschillende mensen die heel veel (meer dan ik) weten over speedos. Dus is mijn vraag natuurlijk: wie kan daar iets over schrijven voor de website.

Ik hoef echt geen compleets stuk, later aanpassen en uitbreiden is altijd mogelijk, maar gewoon een stukje over de basis zou erg fijn zijn. Mensen lezen het en met een beetje geluk (en pushen van mij) willen mensen wel voor uitbreiding zorgen... maar dan moeten ze wel iets hebben om mee te beginnen.
DRG Webmaster

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests