vraagjes

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
ZEUS
Posts: 3
Joined: Thu Aug 07, 2003 9:09 pm

vraagjes

Post by ZEUS » Thu Aug 07, 2003 9:21 pm

ff vraagje he: (ik ben nieuw in dit vak, niet lachen dus aub)
- bestaan er verschillende soorten speedcontrollers en wrom zinn die dan wel verschillend.
- bestaat er ook een schakelaar die je direct op je ontvanger kan aansluiten?

alvast thnx

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Thu Aug 07, 2003 10:17 pm

is idd een open deur voor de meeste roboteers inmiddels.
Maar goed..

Speedcontrolers zijn er in de basis in 2 type. mechanisch en electronisch.
MEchanies : bv weerstenden om de stroom en spanning te reguleren.
Elecetronisch: via vermogens trappen (torren/mosfets e.d.) de spanning aanpasen. En voor AC heb je ook de frequentie regelaar.

Binnen RW zal je de gelijkstroom vermogens trap speedo vinden. lijkt wat op de versterker van je stereotoren. stuur stroom in en op een andere spanning en vermogen er uit. er zijn diverse regelaars op de markt, al dan niet profesioneel dan wel hobby knutsel werk en van alles er tussen in.

schakelaars op de ontvanger.. je bedoeld dit natuurlijk als output :) Ja die bestaan. Conrad verkoopt bv diverse soorten van dit soort schakelaars. Deze hebben of een relais uitgang dan wel transistoren die schakelen. Dez ewerken algemeen vrij goed.

Veel bouw plezier

jaco_spacie
Posts: 4
Joined: Tue Sep 07, 2004 5:57 pm

amateurke

Post by jaco_spacie » Tue Sep 07, 2004 6:25 pm

hallo
ik ben bezig aan mijn eerste "robot" :lol: (een amateurke dus)
en ik heb een beetje rondgesurft voor info en ik heb ergens een handleiding gevonden voor mijn motoren in hoge versnelling te zette.
Het zijn ruitewissers motoren en er staat dat ik eerst de rode draad moet afknippen die naar buiten komt door de huls ( geen probleem met dit)
maar dan moet ik de huls eraf halen en de groene draad erafknippen MAAR:ik heb geen groene draad :? ik heb alleen maar een rode,blauwe en een witte welke moet ik dan doorknippen?
daarna moet ik de draad van de hogensnalheids kant verlegen dat is geen probleem als ik weet welke draad ik moet doorknippen.

Kan er iemand helpen???? :( [/quote]

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Sep 07, 2004 6:31 pm

@jaco_spacie

Als er 3 koolborstels zijn.

1 ervan is verbonden met de behuizing(tenzij je een heel moderne hebt)
Deze moet je zowiezo losmaken en zien als de - van je motor.

De andere mogelijkheden van draden , test even. Dan weet je snel genoeg welke de snelle is. Zet er wel tijdelijk een kleine zekering tussen, om kortsluitingen leerrijk, maar betaalbaar te maken.

Kom anders naar 1 van de clubdagen of events. Het is allemaal makkelijker met de spullen in de hand.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Tue Sep 07, 2004 6:35 pm

Als het goed is heb je drie koolborstels in zo'n motor zitten. Twee zitten tegenover elkaar en de derde zit daar ergens tussen in. Als je die twee die tegenover alkaar aan een accu aansluit dan draaid je motor voor en achteruid even hard. Maar niet met die hoge snelheid. Als je twee koolborstels pakt die dicht bij elkaar zitten heb je wel een hoge snelheid. Maar het probleem dan is dat als je de motor de ene kant op laat draaien hij juist hard gaat en de andere kant op juist langzaam.

Zeg me als ik het fout heb maar dit was bij mij het geval.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
marc
Posts: 209
Joined: Wed Oct 22, 2003 8:56 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by marc » Tue Sep 07, 2004 6:45 pm

Ben je toevallig lid van Real Robots, daar staat in hoe je een ruitenwisser kan modificeren.

Image
De rechtse koolborstel heb je niet nodig.(kan je eruit halen)

Van de 2 linkse maak je de draad los van de printplaat en soldeer je een lange draad aan.

Mij is het gelukt met een Ford ruitenwissermotor.
Ik weet niet welk merk je gebruikt.
Met een ander merk is het misschien anders
[url=http://www.rwnl.tk]RWNL[/url]

Wie het laatst lacht
denkt het traagst

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Sep 08, 2004 1:17 am

In plaats van ruitewissers kan je eventueel ook ramenlifter motoren gebruiken (voor de electrische ramen van een auto). Die werken al 2 kanten op, dus die hoef je niet aan te passen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

jaco_spacie
Posts: 4
Joined: Tue Sep 07, 2004 5:57 pm

Post by jaco_spacie » Wed Sep 08, 2004 12:59 pm

Dank u iedereen
nu kan ik verder :D
ik zal laten weten of het gelukt is

MERCIIII

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Wed Sep 08, 2004 2:58 pm

ruitenwissers draaien ook twee kanten op. Maar ze draaien standaard de ene kant sneller dan de andere kant. Dit omdat er ook twee standen zijn. Hard of Zacht.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

jaco_spacie
Posts: 4
Joined: Tue Sep 07, 2004 5:57 pm

Post by jaco_spacie » Tue Feb 15, 2005 6:38 pm

Hoi , de aandrijving is nu gelukt maar ik zit alweer met een nieuw probleem. :?
Ik werk met het boekje real robots en daarin stond dat je later de electronkia chips zou kunnen bestallen.
Maar die zijn dus nu uitverkocht :( (in het boekje stond dat je deze chips niet in de winkel kunt kopen)
en nu zit ik vast kan iemand helpen???
Ik rijd met 2 ruitewisser motoren die worde aangedreven door twee accu's van 12V en er zit een pleumatisch systeem in met een frisdank fles(dit is mijn eerste bot)

User avatar
marc
Posts: 209
Joined: Wed Oct 22, 2003 8:56 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by marc » Tue Feb 15, 2005 7:19 pm

Op http://www.technobots.co.uk kon je die Rex's Challenge speed controllers kopen, op diezelfde site staan ook de Electronize speed controllers.
[url=http://www.rwnl.tk]RWNL[/url]

Wie het laatst lacht
denkt het traagst

jaco_spacie
Posts: 4
Joined: Tue Sep 07, 2004 5:57 pm

Post by jaco_spacie » Thu Feb 17, 2005 7:09 pm

ja weet ik maar uitverkocht

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Thu Feb 17, 2005 9:14 pm

Jaco_spacie, uitverkocht????? Electronizes uitverkocht bij Technobots? De wereld is om zeep dan.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Thu Feb 17, 2005 10:08 pm

Mario ik denk dat hij de REX speedo's bedoelt ?
Indien de electronize uitverkocht zijn dan heeft dat misschien iets te maken met het feit dat ik (samen met Marco en Rick) er zes ineens heb gekocht :twisted:
Wat voor iedereen een heel goede deal bleek te zijn 8)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests