Page 7 of 8

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Thu Mar 24, 2016 10:10 am
by leo-rcc
Ik heb even snel de gegevens van die 820 opgezocht en daar staat dat op meer dan 20V je actief moet koelen (waterkoeling). Met bootjes (waar de motor voor bedoeld is) is dat geen probleem, in robots is dat al wat lastiger.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Thu Mar 24, 2016 12:38 pm
by maddox
Nog eens herkauwen.
Mischa wrote:Hmmm, ik snap het allemaal maar half.

kort door de bocht; ik wil ongeveer 7nm hebben en 6000 rpm. Dat kan dus ook 3,5nm zijn en 12000 rpm, met een reductie van 1:2 kom je dan op het zelfde uit.
Koppel op een bepaald toerental is te meten, en zelfs gedeeltelijk uit te rekenen. Maar daar heb ik niet de middelen voor. Misschien dat Tim het kan verhelderen.
Voor de meeste industriele gelijkstroommotoren kan je de koppelkurves wel terugvinden.

Maar om voorbeelden te geven. Een Bosch 750 op 24V leverd 11nm in blokkering. Da's 0rpm en 110A+.
Een Speed 900 doet 1.1nm in dezelfde toestand. 0rpm

Een motor die op zijn nominaal toerental loopt (oftewel een toerental voor een bepaald amperegebruik) heeft een deeltje van het maximum koppel. Voor een Bosch 750 is dat dus 24V 40A en een koppel van 2.2nm.
Voor de speed 900 zal dat niet veel verschillend zijn in verhouding.
Liefst een gelijkstroommotor die ik zonder speedo slechts in één richting kan aansturen met slechts een drukknopje op mijn zender. Anderzijds, is met één knopje aansturen ook op één of andere manier mogelijk met een brushless?
Ik zie dat wel zitten. De betere/duurder esc's voor brushless hebben programeerbare "optrektijden", en de meeste zenders programmeerbare kanalen. Dus die programmatiemogelijkheden combineren, en al zeker met een sensored opstelling moet het gewoon mogelijk maken een brushless motor van 0 naar max te laten gaan met een schakelaar of drukknop.

Maar dat laat ik over aan mensen die daar meer van weten.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Wed Aug 03, 2016 7:14 pm
by kalme nelis
Bekijk dit op eBay http://www.ebay.co.uk/itm/252094657419

Bruikbaar? Vermogen/prijs verhouding staat me wel aan.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Wed Aug 03, 2016 7:51 pm
by maddox
Seriegewonden motor. Draait maar 1 kant op zonder uitgebreide ombouw en kreatief bespeedo'en, is inefficient en redelijk zwaar.

Het kan, maar volgens mij kan je dan beter kijken naar de Aliexpress scootermotoren zoals er een set in TMKWK ligt/lag.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Wed Aug 03, 2016 8:02 pm
by kalme nelis
Ai, vandaar de prijs. Dank je.

TMHWK motoren, weet iemand welke dat zijn/waren?

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Wed Aug 03, 2016 8:23 pm
by Damic
kalme nelis wrote:Bekijk dit op eBay http://www.ebay.co.uk/itm/252094657419

Bruikbaar? Vermogen/prijs verhouding staat me wel aan.
Start motoren zijn niet gemaakt voor continu bedrijf.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Wed Aug 03, 2016 9:22 pm
by maddox
Dat is geen bezwaar Damic. Onze gebruiksduur is max 5 minute, en met de juiste reductive overleeft een startmotor dat zonder verpozen of verpinken.

Het belangrijkste argument tegen seriegewonden motoren is de ombouw die nodig is om die achteruit te laten lopen.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Thu Aug 04, 2016 12:15 pm
by leo-rcc
Wat lastig is maar niet onmogelijk. RCC en Blackdevil Warzone in the Dutch wars hadden startmotoren aan boord die omgebouwd waren. Rcc had er 2, BW had er 3.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Tue Aug 16, 2016 6:00 pm
by kalme nelis
Wat voor/welke motor zou geschikt zijn voor een elektrische bijl/shrimech?

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Tue Aug 16, 2016 7:59 pm
by MJM
Voor welke gewichtsklasse? :-)

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Tue Aug 16, 2016 8:01 pm
by kalme nelis
oh ja... Heavy

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Tue Aug 16, 2016 9:37 pm
by maddox
Dan is het budget de hamvraag.

Hoe groter de doormeter, des te beter.
Een seriegewonden motor geeft in dit geval het meeste bang for the buck als je het ompolen goed krijgt.

Anders kom je al gauw uit op de ETEK of LEM motoren. Maar de machines met LEM's zijn zeer zeldzaam aan het worden. En niet alleen door de kostprijs, maar ook door de fragiliteit.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Sun Oct 09, 2016 6:36 pm
by Damic
Vraagje: op Scrustie zitten 2 reducties met volgend opschrift: M1 Z68 3874
Als ik het goed heb is dat: MODULE 1 68/1 ??? of bedoelen ze er nog iets anders mee?

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Sun Oct 09, 2016 9:03 pm
by maddox
Module 1 68 tanden, De motortandwielen zijn module 1 16 tanden.

De basis van het geheel waren MSR 12-72 reducties.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Mon Oct 10, 2016 5:43 am
by Damic
Ha cava.