Page 6 of 8

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Sun Apr 27, 2014 3:20 pm
by maddox
Ontstoring. Om de radiosignalen opgewekt door de overgangen van de koolborstels op de commutator te onderdrukken.

De speed 900's hebben die ingebakken. En met de 2.4GHz sets die we nu gebruiken, is het geen noodzaak meer.

Maar in de goeie ouwe tijd, toen we met 40 MHz aan's stoeien waren, was het bittere noodzaak.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Sun Apr 27, 2014 6:07 pm
by Esther
Mooi, want we hebben het er al afgehaald 8)
Dank voor de opheldering.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Mon Oct 05, 2015 3:01 pm
by stijnovic
Heeft er iemand ervaring met overbrengingen onder een hoek van 90 graden? Ik las al wat verdeelde meningen over wormwielen, maar wat te denken van conische tandwielen of een cardan-as?

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Mon Oct 05, 2015 4:18 pm
by maddox
Ervaring, een beetje. Ik heb in't verleden al een paar reducties gemaakt uit slijptol tandwielkastjes.
Het heeft zo zijn voordelen, maar ik prefereer toch simpelere setsups.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Mon Oct 05, 2015 4:23 pm
by kalme nelis
Rango, een engelse feather, gebruikte haakse slijper overbrengingen.
Werd uiteindelijk een pittig beestje met een stevige drive.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Fri Feb 12, 2016 2:44 pm
by Mischa
Uit de informatie die ik verkregen heb in het topic 'Hydrauliek' kom ik op de volgende gedachte;

Een bosch 750 GPA motor, 36 volt, 4950 rpm, 11Nm bij stall

de Turnigy Typhoon, 36 volt, 25560 rpm, 2400W - vertraagd met 1:5 = 5112 rpm en 2.4Kw x 5 = 12

Is dat niet ongeveer vergelijkbaar?

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Fri Feb 12, 2016 2:50 pm
by leo-rcc
Geen idee wat het koppel is van de Typhoon. Qua vermogen is de Typhoon veel sterker maar dat is meer een vergelijk tussen koppel en PK's.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Fri Feb 12, 2016 3:01 pm
by maddox
Die 2 motoren zijn totaal niet vergelijkbaar.
De Bosch 750 GPA is een 100mm doorsnee 170mm lange 3 kg zware motor.
De Turnigy Typhoon 45mm doorsnee 47mm, gewicht, nog geen 300 gram.


De hoeveelheid electrisch vermogen die erdoor kan, is geen maatstaaf voor koppel.
Op een bepaald punt mag je er meer amperes doorjagen, het koppel zal niet meer stijgen.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Fri Feb 12, 2016 3:07 pm
by Mischa
dat koppel verkrijg je dus door het veel hogere toerental met 1:5 te vertragen. Zo heb ik dat ook met succes met de Feathers gedaan, ipv de grotere zwaardere speed 900 met één trap, koos ik de kleinere lichtere maar ook snellere 700 met twee traps vertraging en dat leverde mij wat gewichtwinst op. Waar ik mee zit te puzzelen zijn dus kleinere snellere motoren met een hogere reductie voor het koppel. Nu is het voorbeeld tussen de bosch en de turnigy misschien wat extreem, maar kan het misschien wat zijn?

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Fri Feb 12, 2016 3:11 pm
by leo-rcc
Uiteraard kan dat. Doen wij ook bij de raptors feitelijk.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Wed Mar 23, 2016 2:02 pm
by Mischa
weer een vraag in de lijn van het voorgaande. Wat doet een graupner speed 900 op 24 of 36 volt? (doorbranden...?) en ik heb hier ook een 820 BB turbo race liggen, 20 volt (16....24V operating voltage range) 24.000 rpm, Idle 2,5A max 21,3A block 166A.

Ik wil plusminus 7Nm halen op 6000 rpm.

Kan dat met deze motoren als je bijvoorbeeld het voltage omhoog brengt, daarmee de snelheid en dan met een reductie het juiste koppel creëren?

(de 820 1:4 vertraagd bijvoorbeeld moet dan nog 1,75Nm kunnen leveren)

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Wed Mar 23, 2016 4:33 pm
by flex
Je komt op ong 550W nominaal (1,75nm@6000rpm). maar om dat onder last te halen zal er nog wel iets meer watt nodig zijn waarschijnlijk.
Maar goed. op 24V is dat 23A. (15,3A bij 36V). Lijkt me niet heel overdreven. Maar als de 820 al 24000tpm doet op 20v zou je er maar 5v op willen om 6000rpm te hebben. Maar dan heb je dus 110A nodig en dat gaat niet werken...

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Wed Mar 23, 2016 4:52 pm
by maddox
Een reductie haalt het toerental naar beneden, en laat het koppel evenredig stijgen (mits verliezen).
De 20K+ rpm 820 met een reductie van 4-1 gaat een koppel halen dat 4 keer hoger is dan wat de motor op zichzelf levert.

Maar zo'n 820 is niet bekend voor het hoge koppel. Als die op een niet zelfmoordzuchtig amperage en na 4/1 reductie 1.5nm haalt, dan ben ik verbaasd.

Daar moet je voor naar de Speed 900 kijken. Op 24V doet die 2.2Nm in stall, en trekt die gemakkelijk 150A, wat de magische rook er binnen een paar seconden doet uitbraken. je wil niet weten hoe snel dat rookmaken gaat op 36V.

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Wed Mar 23, 2016 5:18 pm
by Mischa
Hmmm, ik snap het allemaal maar half.

kort door de bocht; ik wil ongeveer 7nm hebben en 6000 rpm. Dat kan dus ook 3,5nm zijn en 12000 rpm, met een reductie van 1:2 kom je dan op het zelfde uit.

Liefst een gelijkstroommotor die ik zonder speedo slechts in één richting kan aansturen met slechts een drukknopje op mijn zender. Anderzijds, is met één knopje aansturen ook op één of andere manier mogelijk met een brushless?

@Maddox, de pomp op Mantis, een vivoil XV 01,52, werd aangedreven door een speed 900 (zie ik op een oude foto). Voor en nadelen?

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Wed Mar 23, 2016 6:42 pm
by maddox
3 Speed 900's op 24v en een reductie van 1-4.

Nadeel. Bij het eerste echte gevecht waren de motoren toast.

En een pomp/brushless combo met een knop. Geen probleem mits de juiste combinatie.