Back to tech [motoren en overbrengingen]

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5844
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Postby leo-rcc » Thu Mar 24, 2016 10:10 am

Ik heb even snel de gegevens van die 820 opgezocht en daar staat dat op meer dan 20V je actief moet koelen (waterkoeling). Met bootjes (waar de motor voor bedoeld is) is dat geen probleem, in robots is dat al wat lastiger.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3383
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Postby maddox » Thu Mar 24, 2016 12:38 pm

Nog eens herkauwen.
Mischa wrote:Hmmm, ik snap het allemaal maar half.

kort door de bocht; ik wil ongeveer 7nm hebben en 6000 rpm. Dat kan dus ook 3,5nm zijn en 12000 rpm, met een reductie van 1:2 kom je dan op het zelfde uit.

Koppel op een bepaald toerental is te meten, en zelfs gedeeltelijk uit te rekenen. Maar daar heb ik niet de middelen voor. Misschien dat Tim het kan verhelderen.
Voor de meeste industriele gelijkstroommotoren kan je de koppelkurves wel terugvinden.

Maar om voorbeelden te geven. Een Bosch 750 op 24V leverd 11nm in blokkering. Da's 0rpm en 110A+.
Een Speed 900 doet 1.1nm in dezelfde toestand. 0rpm

Een motor die op zijn nominaal toerental loopt (oftewel een toerental voor een bepaald amperegebruik) heeft een deeltje van het maximum koppel. Voor een Bosch 750 is dat dus 24V 40A en een koppel van 2.2nm.
Voor de speed 900 zal dat niet veel verschillend zijn in verhouding.

Liefst een gelijkstroommotor die ik zonder speedo slechts in één richting kan aansturen met slechts een drukknopje op mijn zender. Anderzijds, is met één knopje aansturen ook op één of andere manier mogelijk met een brushless?

Ik zie dat wel zitten. De betere/duurder esc's voor brushless hebben programeerbare "optrektijden", en de meeste zenders programmeerbare kanalen. Dus die programmatiemogelijkheden combineren, en al zeker met een sensored opstelling moet het gewoon mogelijk maken een brushless motor van 0 naar max te laten gaan met een schakelaar of drukknop.

Maar dat laat ik over aan mensen die daar meer van weten.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
kalme nelis
Posts: 1428
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Postby kalme nelis » Wed Aug 03, 2016 7:14 pm

Bekijk dit op eBay http://www.ebay.co.uk/itm/252094657419

Bruikbaar? Vermogen/prijs verhouding staat me wel aan.

User avatar
maddox
Posts: 3383
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Postby maddox » Wed Aug 03, 2016 7:51 pm

Seriegewonden motor. Draait maar 1 kant op zonder uitgebreide ombouw en kreatief bespeedo'en, is inefficient en redelijk zwaar.

Het kan, maar volgens mij kan je dan beter kijken naar de Aliexpress scootermotoren zoals er een set in TMKWK ligt/lag.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
kalme nelis
Posts: 1428
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Postby kalme nelis » Wed Aug 03, 2016 8:02 pm

Ai, vandaar de prijs. Dank je.

TMHWK motoren, weet iemand welke dat zijn/waren?

User avatar
Damic
Posts: 198
Joined: Wed Jul 27, 2016 5:56 pm
Location: Mechelen [BE]
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Postby Damic » Wed Aug 03, 2016 8:23 pm

kalme nelis wrote:Bekijk dit op eBay http://www.ebay.co.uk/itm/252094657419

Bruikbaar? Vermogen/prijs verhouding staat me wel aan.
Start motoren zijn niet gemaakt voor continu bedrijf.
Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent??
Team CAD (Copy Adjust Destroy) :lol:

User avatar
maddox
Posts: 3383
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Postby maddox » Wed Aug 03, 2016 9:22 pm

Dat is geen bezwaar Damic. Onze gebruiksduur is max 5 minute, en met de juiste reductive overleeft een startmotor dat zonder verpozen of verpinken.

Het belangrijkste argument tegen seriegewonden motoren is de ombouw die nodig is om die achteruit te laten lopen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5844
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Postby leo-rcc » Thu Aug 04, 2016 12:15 pm

Wat lastig is maar niet onmogelijk. RCC en Blackdevil Warzone in the Dutch wars hadden startmotoren aan boord die omgebouwd waren. Rcc had er 2, BW had er 3.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
kalme nelis
Posts: 1428
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Postby kalme nelis » Tue Aug 16, 2016 6:00 pm

Wat voor/welke motor zou geschikt zijn voor een elektrische bijl/shrimech?

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 2877
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Postby MJM » Tue Aug 16, 2016 7:59 pm

Voor welke gewichtsklasse? :-)
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
kalme nelis
Posts: 1428
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Postby kalme nelis » Tue Aug 16, 2016 8:01 pm

oh ja... Heavy

User avatar
maddox
Posts: 3383
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Postby maddox » Tue Aug 16, 2016 9:37 pm

Dan is het budget de hamvraag.

Hoe groter de doormeter, des te beter.
Een seriegewonden motor geeft in dit geval het meeste bang for the buck als je het ompolen goed krijgt.

Anders kom je al gauw uit op de ETEK of LEM motoren. Maar de machines met LEM's zijn zeer zeldzaam aan het worden. En niet alleen door de kostprijs, maar ook door de fragiliteit.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Damic
Posts: 198
Joined: Wed Jul 27, 2016 5:56 pm
Location: Mechelen [BE]
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Postby Damic » Sun Oct 09, 2016 6:36 pm

Vraagje: op Scrustie zitten 2 reducties met volgend opschrift: M1 Z68 3874
Als ik het goed heb is dat: MODULE 1 68/1 ??? of bedoelen ze er nog iets anders mee?
Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent??
Team CAD (Copy Adjust Destroy) :lol:

User avatar
maddox
Posts: 3383
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Postby maddox » Sun Oct 09, 2016 9:03 pm

Module 1 68 tanden, De motortandwielen zijn module 1 16 tanden.

De basis van het geheel waren MSR 12-72 reducties.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Damic
Posts: 198
Joined: Wed Jul 27, 2016 5:56 pm
Location: Mechelen [BE]
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Postby Damic » Mon Oct 10, 2016 5:43 am

Ha cava.
Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent??
Team CAD (Copy Adjust Destroy) :lol:


Return to “Techniek”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests