Back to tech [motoren en overbrengingen]

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed May 26, 2004 8:13 pm

op http://robotwars.demon.nl/utils heb ik een aantal utilities staan die je wellicht kunnen helpen.

Er staan op dit moment de volgende dingen op:

Een drive-gear ratio excel sheet voor het uitrekenen van 1 of 2 trappen aan overbrenging.

2 motor charts, 1 ervan is aangepast door Niels (flex) om de Nm weer te geven. wellicht handig voor motorkeuze.

Een krachtenconversie java html dingetje(oz-inch, Nm, Kg-cm)

Een flipper calculator.

Mochten er personen zijn die nog meer van deze handige tooltjes hebben of zelf iets met excel oid hebben ge-epibreerd, mail het me dan ff, dan zet ik het erbij.

In antwoord op jouw vraag, uitgaande van 3500 rpm want de no-load van 4000 zul je niet halen rij je ongeveer 18km/uur.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Team Twister
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 12:43 am
Location: Bovenkarspel
Contact:

Post by Team Twister » Wed May 26, 2004 8:26 pm

Kijkt dat helpt.... :lol:

mr orange
Posts: 24
Joined: Wed Sep 03, 2003 9:41 pm
Location: Zwolle
Contact:

Post by mr orange » Wed May 26, 2004 8:55 pm

Sjaak,

4 wielen per motor. Dus 8 wielen in totaal?

Ik denk dan dat je een grotere reductie dan 4,5 op 1 wil hebben. Het sturen worden namelijk erg zwaar met zoveel wielen (die wringen zich de bocht om). Wil je een snelle reactie dan moet je meer reductie voor de benodigde Nm's. Zie bijvoorbeeld een robot als Tornado: 36 V, ratio 17,5 op 1.

Jarno
Team Sater

User avatar
Team Twister
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 12:43 am
Location: Bovenkarspel
Contact:

Post by Team Twister » Wed May 26, 2004 9:10 pm

Ja 8 wielen maar twee per kant, dus 4 aan elke kant en dan dus twee boven en twee onder.

Tornado heeft grotere wielen en gaat dus al harder en ik wil de bosches niet op 36 volt laten lopen. Ik heb al mij extra battery power nodig voor een andere motor :wink:

Ik vraag met af alleen als ik met zo kleine reductie zit genoeg power ( Nm) over hoe voor een beetje duw en trek werk.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed May 26, 2004 9:37 pm

Het zal niet overhouden.

Omdat je wielen kleiner zijn dan bv rcc2 maak je nog een beetje goed, maar ik heb volgens mij berekening met mijn reliance motoren op 24V en steekwagenwielen meer duwkracht dan jij met bosches. En bosches zijn normaal 2 keer zo sterk als reliances.

mijn berekening is een beetje heel erg uit de losse pols, maar ik ben er wel vrij zeker van dat ik het goed deed. het scheelde trouwens niet veel.

Maar dan nog, ik reken RCC2 tot 1 van de zwakkere duwers in het nederlandse veld. Dat gaat hopelijk veranderen als ik het financieel voor elkaar krijg om hem om te bouwen met kosboxen. Maar dat is toekomst muziek.

btw: met kleinere overbrengingen zul je eerder je motoren in stall trekken, dat is erg nadelig voor je energiebverbruik.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

niels
Posts: 285
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:21 pm
Contact:

Post by niels » Wed May 26, 2004 10:27 pm

Je kan dit soort dingen berekenen op de volgend website:

http://www.architeuthis-dux.com/torquecalc.htm

Hou er wel rekening mee dat een snelle robot een stuk meer vermogen verbruikt als een langzamere robot. Als je je robot 2x zo snel maakt, zal je ook 2x zo veel stroom nodig hebben om je wielen te laten spinnen. Afhankelijk van de limiting van je speedo zal je dus dezelfde duwkracht houden (die wordt meestal namelijk gelimiteerd door grip van de wielen), maar je zal veel meer stroom verbruiken om die kracht te leveren.

Niels
Hammerhead

User avatar
Team Twister
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 12:43 am
Location: Bovenkarspel
Contact:

Ketting

Post by Team Twister » Sun Jun 20, 2004 11:49 am

Is 8mm ketting sterk genoeg voor wiel aandrijving?
De ketting draait maximaal ongeveer 1400rpm.

Ik heb namelijk eerst een vertraging van 1op2,5 met tandwielen ( mod 1,5) en ga dan verder met 8 mm ketting.

Op de bosches zitten dus 20 tands die gaat naar 50 tands en die gaat naar ketting wiel 15tands en die gaan weer naar ketting wiel 35 tands.
Dit uiteraard met een kettingspanwiel.


Image




Sjaak

User avatar
Emiel van Lent
Posts: 6
Joined: Fri Jun 04, 2004 6:16 pm
Location: N52 20.16, E05 36.14
Contact:

Post by Emiel van Lent » Sun Jun 20, 2004 9:03 pm

Als je onderstaand plaatje ziet. Welke maat is dan ongeveer 8mm?

Image

Regards,

Emiel
Je krijgt geen 2e kans voor de 1e indruk!

User avatar
Team Twister
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 12:43 am
Location: Bovenkarspel
Contact:

Post by Team Twister » Mon Jun 21, 2004 4:37 am

p is de steek is 8 mm

User avatar
Emiel van Lent
Posts: 6
Joined: Fri Jun 04, 2004 6:16 pm
Location: N52 20.16, E05 36.14
Contact:

Post by Emiel van Lent » Mon Jun 21, 2004 2:09 pm

Ik heb hier een lijstje bij de hand waarop allerlij specifieke ketting maten staan etc. De steek van 8mm komt niet in mijn lijst voor.

Wel heb ik hier een ketting met een steek van 3/8 Inch (+/- 9,5mm) en die kan een maximale kracht hebben van 9300 Newton (930 kg). Dit is een DIN8187 genormaliseerde transport ketting.

Je heb nu in ieder geval een indicatie van de kracht die de ketting kan hebben. Ga er maar vanuit dat hierin nog een veiligheids factor is verwerkt en je deze ketting wel wat hoger kan belasten.

Het hangt dus volledig af van de kracht die je nodig hebt. Dus even rekenen en kijken of je binnen de tolerantie valt. Of even de exacte ketting specs opzoeken en kijken wat jou ketting kan hebben qwa kracht.

Regards,

Emiel v. Lent
Je krijgt geen 2e kans voor de 1e indruk!

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Mon Nov 08, 2004 1:25 pm

Leuk programmatje om motoren, gearratio's en accu's mee te simuleren: http://www.enigmaindustries.com/EDTSim.htm
Mischien maar eens de volledige versie kopen, er zitten een hoop type's in.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Nov 08, 2004 2:10 pm

Een Bosch kan op 36V 75 A ongeveer 16Nm aan koppel leveren.

De totale reductie is 5.8334 op 1.
2.5 van de eerste trap en 2.334 van de kettingtrap

16*5.8334= 93.33 Nm koppel. Om gemakkelijk te rekenen 100Nm.
De ketting, zelfs als is ze de helft zwakker dan het aangehaalde voorbeeld van 3/8 pitch heeft dan een factor 4 overschot.

Maar de problemen met kettingen in RW komen niet door de enorme krachten op de ketting zelf, maar door de gemakzucht van sommige bouwers die ketting gebruiken om de niet rechte of niet stijve chassis op te vangen.Of de te grote single stage reductie. Iets waar je op moet letten met ketting, het aantal tanden dat effectief in de ketting grijpt. Een ketting is op dat vlak zeer sterk, als er maar genoeg tanden ingrijpen.

In de ontwerpregels die ik zoveel jaar geleden in school gezien heb, is 1 op 8 de maximale singel stage overbrenging die gemaakt mag worden met tandwielen of kettingen.Daarboven word het verkrachten genoemd.


De uitzondering, worm en wormwiel. Maar die zijn dan ook minder efficiënt.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Post by iceman » Mon Nov 08, 2004 2:26 pm

daar robotwars eigenlijk een vervangende term is voor verkrachten van materialen/motors/overbrengingen , mogen wij als roboteers niet-conventionele dingen gebruiken .
Bij Pika 3 ( 4 wiel aangedreven door 4 boshes ) gebruikte ik een overbrenging rechtstreeks van Bosch naar karttandwiel van 1:11 . Heeft nooit gefaald , zorg alleen dat kleinste tandwiel genoeg grip heeft op ketting . Als je zorgt dat alles een beetje recht zit en dat je je ketting kan spannen moet het geen probleem zijn ( mits uiteraard de befaamde wet van Murpy daarbuiten gelaten ) .
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
NaN
Posts: 131
Joined: Sun Feb 08, 2004 2:33 pm
Location: Dordrecht

Post by NaN » Wed Nov 10, 2004 9:03 pm

Op de nieuwe DRG site onder [Informatie] electriek heb ik een grove samenvatting van deze rubriek gemaakt, plus nog een paar puntjes waar ik denk dat er nog meer uitleg over moet komen.

Mogelijk moet dit punt in meerdere pagina's gesplits worden en er moeten zeker nog duidelijke schema's ed. bij (wie heeft die?).

Anyway, comments, uitbreidingen ed. welkom.

Als je de tekst echt overhoop wil halen, ga je gang, email mij het resultaat maar, maar hou de opmaak zo simpel mogelijk.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Nov 11, 2004 12:38 am

Bugs wrote:Leuk programmatje om motoren, gearratio's en accu's mee te simuleren: http://www.enigmaindustries.com/EDTSim.htm
Mischien maar eens de volledige versie kopen, er zitten een hoop type's in.
Ik heb dat programma al 2 jaar op mijn pc met het idee dat ik nog eens een keer de volledige versie wil. Wellicht een idee om een keer een complete versie te nemen en die "decentraal te backuppen".
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests