TIG lassen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
Mischa
Posts: 1500
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

TIG lassen

Postby Mischa » Wed Aug 03, 2016 10:12 am

Een poosje geleden heb ik een klein TIG lasapparaatje gekocht. Gisteren had ik eindelijk eens tijd om ermee te gaan proberen. Ik moet zeggen, het lassen an sich valt mij niet tegen. Rust en een goede werkplek zijn wel een voordeel.

Maar dan de lassen zelf... ik twijfel of die zijn wat het zou moeten zijn. Het materiaal is 3 mm hardox 450. Het is nog even met toevoegmateriaal voor gewoon staal gelast. Aan de buitenkant ziet het er volgens mij redelijk netjes uit;
Image

Zo ziet de las er aan de achterkant uit;
Image

maar breek je de las door (daar was wel flink hameren voor nodig) dan zie je dat de las niet echt heel diep het materiaal is binnengedrongen. Dit waren overigens drie korte lasjes;
Image

Met meer vermogen kom je wel dieper het materiaal in, maar dan wordt de las lelijk en mat grijs. Nu vraag ik mij af of het überhaupt de bedoeling is om diep in het materiaal te lassen, of dat het zo goed is. Op zich lijkt de las mij wel sterk.

Nu gaan we naar 1cm dik gewoon staal. Meer vermogen, meer gas en een dikkere electrode;
Image

wederom de las gebroken met het volgende resultaat, niet erg diep in het materiaal gedrongen;
Image

Tips en opmerkingen?
ja toch?

kos
Posts: 1906
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm
Location: Helvoirt
Contact:

Re: TIG lassen

Postby kos » Wed Aug 03, 2016 10:23 am

Het is netjes gelast en ik zie zo snel niks ongewoons.
TIG wordt meestal gebruikt voor dunnere plaat. Voor een 1cm dikke plaat is MIG/MIG vaak wat handiger.

Een paar tips.
- Van te voren de te lassen oppervlakten even schoonslijpen. Die roest en verf vervuilt je lasbad.
- Voor een grotere inbranding kun je de 2 plaatdelen 1-2mm van elkaar af zetten, zodat het makkelijker door vloeit.
- Een andere optie is om met de slijptol een schuine kant aan het materiaal te slijpen.
- Ook vloeit rvs lasdraad veel mooier dan een stalen lasdraad en verbrand de las veel minder snel.
- Voor Hardox kun je het beste toevoegmateriaal 307 gebruiken. Dan heb je een veel sterkte las dan met gewoon stalen toevoegmateriaal.
- Mario vragen.
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
maddox
Posts: 3383
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: TIG lassen

Postby maddox » Wed Aug 03, 2016 5:25 pm

Niks mis mee.

Jeroen geeft de basis al weer.

Het enige ik nog kan bijvoegen is de reden van de lelijke achterkant en de mogelijke oplossing.

Roodgloeiend staal verbind zich met zowat alles in de omgeving. Dus kijgt je aan de achterkant eigenlijk roest en andere verontreiniging.

Je zou het kunnen voorkomen met , zoals Jeroen aangeeft, met proper materiaal beginnen, en er een laag argon overblazen. Of er blokken aluminium of koper tegen klemmen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Damic
Posts: 198
Joined: Wed Jul 27, 2016 5:56 pm
Location: Mechelen [BE]
Contact:

Re: TIG lassen

Postby Damic » Wed Aug 03, 2016 5:52 pm

Als je zo dik gaat moet je eigenlijk 2 passen maken om het sterke genoeg te maken. Ook mag je wat meer naar het opstaande profiel gaan.

Ook is het handig om te zeggen op hoeveel Amp's dat je aan't lassen waard + argon flow, dan kunnen de ervaren lassers je beter bijsturen ;)
Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent??
Team CAD (Copy Adjust Destroy) :lol:

User avatar
maddox
Posts: 3383
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: TIG lassen

Postby maddox » Wed Aug 03, 2016 6:41 pm

'k Heb de indruk dat dat allemaal wel snor zat. De TIG post van Mischa heeft niet zoveel instelmogelijkheden. Maar het is een zeer goed postje voor de prijs.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Mischa
Posts: 1500
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: TIG lassen

Postby Mischa » Wed Aug 03, 2016 8:17 pm

Dank voor de antwoorden!

Ik heb er gelijk een handboek bij gekocht en dat eerst eens helemaal goed doorgelezen. Ik moet zeggen dat ik het amperage en de gasflow een stuk hoger moest zetten voor een gewenst resultaat dan dat het boekje aan gaf. Voor 3 mm hardox (ik houd de waardes gegeven voor rvs aan) ben ik naar ongeveer 100 A en 8 lpm gegaan. Het boekje gaf minder aan, maar dat was echt te weinig.

Schoonmaken heb ik inderdaad maar aan één kant gedaan.

Aan beide zijden lassen is een optie, maar niet overal mogelijk. Meerdere gangen is ook een optie voor dikker materiaal.

Eerst een gootje slijpen had ik ook al bedacht.

Later nog maar eens verder oefenen!
ja toch?

User avatar
maddox
Posts: 3383
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: TIG lassen

Postby maddox » Wed Aug 03, 2016 9:23 pm

Die Giant postjes hebben Chinese hobbyamperes.

Reken 15-20% extra om industrie-standaard te halen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
flex
Posts: 2654
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: TIG lassen

Postby flex » Wed Aug 03, 2016 11:55 pm

wat je ook kan doen is haaks op de las het staal doorslijpen (doorsnede maken) en zien hoe het is ingebrand. Zou mooier tonen hoe het is gelast dan als je het los breekt.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

If there is only one God, then God is a schitsofranic. Who else would the Devil be?
"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."


Return to “Techniek”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests