Hydrauliek

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
Mischa
Posts: 1500
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Hydrauliek

Postby Mischa » Thu Feb 11, 2016 11:49 am

Robot: PresseR;

Image

Voor wie hem nog niet kent, dit is een featherweight robot met een hydraulisch knijpwapen, vergelijkbaar met dat van Razer (qua werking dan)

In deze robot gebruik ik een klein hydrauliekpompje, XV OP 0.25. De specs zijn hieronder te vinden;

http://www.vivoil.com/files/xp_en/xp001.pdf

maar nu vraag ik mij de volgende dingen af, waaruit maak ik op
- hoeveel liter per minuut deze pomp verplaatst
- welk maximaal toerental hij mag draaien
- hoeveel nm de motor moet leveren

Vervolgvraag;
- hoe weet ik hoeveel nm een motor levert?
ja toch?

User avatar
maddox
Posts: 3383
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Hydrauliek

Postby maddox » Thu Feb 11, 2016 1:08 pm

De pagina die je hebt is niet compleet. Er zijn pagina's met koppelcurves, flowrates en dergelijke.

Om het duidelijk te maken.
Die heeft een max rpm van 9000, en verpompt dan 2,16L minuut.

Om aan dat tempo op volle druk te blijven lopen, heeft deze pomp een koppel van 2Nm nodig.
En een effectief vermogen van 1.1kw. (Ik denk dan aan een Hobbyking NTM 5050 outrunner op 6S met een reductie van 1.5 op 1)

De oude Speed 700 Turbo C haalt dat niet, daarom ook dat er die 4.5 op 1 reductie op zit.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Mischa
Posts: 1500
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: Hydrauliek

Postby Mischa » Thu Feb 11, 2016 5:18 pm

maddox wrote:De pagina die je hebt is niet compleet. Er zijn pagina's met koppelcurves, flowrates en dergelijke.

Aha, het was even zoeken maar ik heb ze.

http://www.vivoil.com/files/xr_en/xrcc0.pdf

We hebben daar al eens eerder naar gekeken. Kortom; als ik bv een pomp van 250 bar maar de helft van de benodigde NM geef dan levert die dus ook maar de helft van de druk, in dit geval 125 bar, of mag je het zo niet stellen?

En als je de NM wel geeft, maar de maximum snelheid niet, is de druk dan wel volledig en alleen de snelheid lager, of werkt dat ook niet zo?

De NM wordt bij de oude motoren uit de Graupner serie die ik hier heb liggen op het doosje niet gegeven, of kan ik die op één of andere manier daar uit berekenen? Als ik zomaar willekeurig op hobbyking een motor kies, dan vind ik ook nergens NM terug in de specs;

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... heli_.html

Hoe bereken je dat dan?

Alvast dank!
ja toch?

User avatar
flex
Posts: 2654
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Hydrauliek

Postby flex » Thu Feb 11, 2016 6:48 pm

er is een relatie tussen vermogen, toerental en koppel. Ken de formule niet uit m'n kop. ff op googlen.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

If there is only one God, then God is a schitsofranic. Who else would the Devil be?
"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."

User avatar
maddox
Posts: 3383
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Hydrauliek

Postby maddox » Thu Feb 11, 2016 9:10 pm

Tim kent die formules. Ik ga gewoon van toerental en vermogen uit.


Wat betreft de correlatie met druk, flow en koppel. Yep, je komt er dicht bij.
Totaal vermogen is bepaald door druk en flow. Basis formule daar is eigenlijk simpel. Bar*Liters per minuut/500= Kw nodig.

Voor jouw pompje is dat dus 260bar*2.16liter per minuut/500= 1.25 Kw uitgaand vermogen.
Voor Brushless van normale doen is dat dus een motor van 1.5Kw. Als je dan de combinatie met de reductie goed kan krijgen zou die het koppel kunnen ontwikkelen om het onderste uit de kan te halen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Mischa
Posts: 1500
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: Hydrauliek

Postby Mischa » Fri Feb 12, 2016 11:20 am

Dank weer voor de antwoorden! Ik geloof dat ik er wel iets van begrijp ;)

Nu die Kw, die staat niet bij de specs vermeld. Ik heb hier als voorbeeld een doosje van de speed 700 BB Turbo voor mij liggen met de volgende gegevens;
Nominal voltage 12 V
Operating voltage range 7.2 .... 19.2 V
No-load speed 11600 min -1
Idle current drain 2 A
Current drain at max eff. 12.5 A
Blocking-current drain 43 A

Hoe weet ik nu hoeveel Kw die motor is?

(het gaat er dus niet om of deze motor toepasbaar is voor de pomp in PresseR (al zit er op dit moment volgens mij precies zo één in), maar puur voor mij om de theorie te leren begrijpen)
ja toch?

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5844
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Hydrauliek

Postby leo-rcc » Fri Feb 12, 2016 11:44 am

Potentieel x stroom = vermogen

nominaal vermogen: 12V * 12.5A = 150W = 0.15Kw
Piek vermogen: 12V*43A=516W max = 0.51kw. En na een paar keer dat doen is die motor krokant.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Mischa
Posts: 1500
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: Hydrauliek

Postby Mischa » Fri Feb 12, 2016 1:01 pm

dank je, dat wilde ik weten! Dus per 1 Nm heb ik 1 Kw nodig, mag je dat zo stellen?

Een kort voorbeeldje dan om te zien of ik het echt begrijp.

Ik heb nu de pomp 0.25, 250 bar, 9000 rpm, 2 lpm, 1 nm met de motor speed 700 BB Turbo, op 14V = 0.175 Kw, vertraging 1:4,5 = 0.7875 Kw. Klopt dat?

Met 0.78 Kw blijft er van de 250 Bar dan nog 195 over. De cilinder is 5cm doorsnede (opp 19,6 cm2) dus geeft dat 3800 bar.

Het toerental is nu echter (uitgegaan van 11600, al zal die dat op 14 V niet halen) 2577 rpm. Dan verplaatst de pomp dus nog maar ongeveer 0,57 lpm? Met een cilinderinhoud van 0,152 L is daar dan ongeveer 16 seconden voor nodig. Als ik dan bij PresseR tel hoe lang hij over de gehele slag doet dan klopt dat wel.


Stel nu dat ik voor een andere pomp en motor combinatie zou gaan (even puur theoretisch);


Pomp 0.52, 250 bar, 6000 rpm, 8 lpm, 7 nm met motor Turnigy Typhoon, 14 V = 9940 rpm, 2400 W/2,4 Kw, vertraging 1:3 = 7,2 Kw.

Het toerental is dan 3310 en dan verplaatst de pomp nog ongeveer 4,4 lpm. In theorie is de slag met een cilinderinhoud van 0,152 dan in 2 seconden gemaakt.

pompentabel; http://www.vivoil.com/files/xr_en/xrcc0.pdf
motor; http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... heli_.html
ja toch?

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5844
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Hydrauliek

Postby leo-rcc » Fri Feb 12, 2016 1:33 pm

Over de berekening van de pomp kan ik je niet helpem maar die 2,4kw van de Typhoon haal je niet op 14V hoor. Dat zou bijna 180A zijn. Op 14V 80A trek je net 1.1kw.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Mischa
Posts: 1500
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: Hydrauliek

Postby Mischa » Fri Feb 12, 2016 1:37 pm

Je bedoeld dat ik geen 180A aan boord van de robot heb? Daarom was dit voorbeeld ook puur theoretisch, als de berekening op zichzelf maar (redelijk) klopt, dan heb ik de theorie denk ik wel een beetje onder de knie.

Een kleinere brushless met hoger toerental en grotere vertraging zou mogelijk wel een optie kunnen zijn, maar daar ga ik nog wel even mee puzzelen.

hoe kom je trouwens aan die A gegevens?
Last edited by Mischa on Fri Feb 12, 2016 1:47 pm, edited 1 time in total.
ja toch?

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5844
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Hydrauliek

Postby leo-rcc » Fri Feb 12, 2016 1:46 pm

Nou meer dat die motor 180A niet overleeft. Niet lang iig.

edit:
Vermogen / potentieel = stroom.
2400W / 14V = 171.4A
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Mischa
Posts: 1500
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: Hydrauliek

Postby Mischa » Fri Feb 12, 2016 2:01 pm

waarom wordt die 2400 W dan in de specs gegeven?
ja toch?

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5844
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Hydrauliek

Postby leo-rcc » Fri Feb 12, 2016 2:05 pm

Omdat die motor tot 38V gaat. 2400w / 38V = 63.1A
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3383
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Hydrauliek

Postby maddox » Fri Feb 12, 2016 2:51 pm

Effe wat dingen op orde zetten.

De zuiger in Presser is een stalen 50*50 dubbelwerkende zuiger. Bar is een eenheid van kracht, namelijk kg per cm².
De zuiger van Presser heeft een oppervlak van 19.625cm².
Op 10 bar is dat 169,625kg liftkracht. Op 100 bar 1696,25kg, en op het piekdruk van zo'n Vivoil pompje, 260 bar, 5102,5 kg.

Laat ons van je huidige pompje uitgaan. .24cc per omwenteling. En met de veronderstelling dat je liever snel dicht bent, dan dat je de piekdruk opbouwt.
Om te voorkomen dat de motor op gaat roken , moet er iets op zitten dat de motor beschermt. Electrisch zou een current limited esc de job doen.
Hydraulisch is het een overdrukventiel, of een drukschakelaar.
Een drukschakelaar is simpel, compact en goedkoop. Een overdrukventiel dat er los tussen moet is lomp, zwaar en duur.

Stel dat je met een 1 Kw motor gaat werken. Dan moet de reductie ervoor zorgen dat op die 1kw vermogen de pomp haar 9000rpm gaat krijgen en moet je de druk limiteren op 200 bar. Wat nog steeds een kleine 4 ton kracht op levert.

Om 1kw effectief vermogen te hebben, moet je dat ook gaan bekijken in volt x amperes. Op 4S LiPo =14,8V =70A Op 6S is dat nog "maar" 47A.
6S is nog te verhapstukken in een feather.
Alhoewel er spinners zijn die tot 14S gebruiken.

Vandaar mijn voorbeeld met de NTM 5050
Die zit in de buurt van het gevraagde vermogen en toerental. Anders deNTM5060 380KV
ESC daarvoor is ook nog redelijk goed te vinden. Ikzelf zou deze uit de voorraadkast trekken.

Oftewel, je kan de capaciteit in Presser ferm boosten voor een redelijk prijskaartje.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Mischa
Posts: 1500
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: Hydrauliek

Postby Mischa » Fri Feb 12, 2016 8:59 pm

en deze motor, iets minder vermogen,wel een hoger toerental, de L5055C-700?;
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 700kv.html
komt in mijn berekening uitgaande van 6000 rpm bereikt met een 1:3,5 reductie het hoogste uit.
ja toch?


Return to “Techniek”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests