Speedcontroller kapot?

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
Esther
Posts: 81
Joined: Tue Nov 27, 2012 1:25 pm

Speedcontroller kapot?

Post by Esther » Wed Apr 03, 2013 1:35 pm

Hallo,

kunnen jullie helpen met het volgende probleem?
Voor de nieuwe robot hebben we twee speedcontrollers aangeschaft (voor elke boormachinemotor één) van Model Craft; de 12 V Vr Pro Speed Control.

Voordat we begonnen met het knutselen aan de bedrading hebben de we ingebouwde failsafes hiervan getest. Dit werkte goed.

Inmiddels is de bedrading klaar, maar nu blijken de failsafes niet meer te werken.

Ik heb er een beetje mee zitten rommelen (andere batterijsoort gekozen, want dat stond niet goed) en opnieuw gebind, maar nu heb ik er helemaal een potje van gemaakt: één van beiden wil alleen nog maar vooruit rijden en niet meer achteruit :shock:

Ik heb eigenlijk twee vragen:
(1) kan iemand me uitleggen wat er gebeurd kan zijn met de failsaves en het voor- en achteruit rijden?
(2) we willen heel graag testrijden in Antwerpen eind van deze maand, en deze speedcontrollers zijn niet meer leverbaar (ALS ik er al nieuwe van zou willen hebben... :wink: ). Wat kunnen jullie aanraden om nu te doen, een Spectrum kopen? Eigenlijk vind ik die een beetje duur....
We don't stop playing because we grow old,
we grow old because we stop playing

- George Bernard Shaw -

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Speedcontroller kapot?

Post by Carlijn » Wed Apr 03, 2013 2:16 pm

Ik vind het moeilijk om zo te zeggen wat er mis kan zijn. Kan je tekenen wat en hoe je alles aangesloten hebt?
Evt ook onderdelen weg halen om zo te kijken waar het probleem kan zitten; bv motoren los halen en met een multimeter kijken hoeveel volt de speedo geeft bij de verschillende pookjes standen. Of een servo op de kanalen kijken om zeker te weten dat de zender/ontvanger goed werken.

In Antwerpen zelf kan ik meekijken en kan je eventueel een speedcontroller van mij lenen. (normaal heb ik een reserve mee, maar kan zijn dat ik deze in Pizzabox stop)
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Speedcontroller kapot?

Post by Jeroen » Wed Apr 03, 2013 2:51 pm

Failsafe zal niet zo’n probleem zijn om goed te krijgen, eventueel heb ik nog wel losse liggen die je kan lenen in Antwerpen. ( die zet je er zou tussen )

Het alleen vooruit gaan klinkt als een functie, voor boten. Al kan het natuurlijk ook stuk zijn.
Heb je al geprobeerd om de zender opnieuw te kalibreren met de ontvanger? Ik zie in de handleiding dat dit een optie is.
Tevens ben ik nieuwsgierig welke zender / ontvanger je gebruikt. Sommige sets hebben alleen maar failsafe op bepaalde kanalen.
Een servo is altijd handig om te hebben liggen, zaken zoals failsafe testen zie je hier snel mee.
What goes up must come down...

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: Speedcontroller kapot?

Post by MJM » Wed Apr 03, 2013 9:07 pm

Zoals Jeroen al zei; probeer de instellingen van de regelaars nog eens in orde te maken. MAAR, zorg er voor dat van maar 1 regelaar de rode draad naar de ontvanger gaat. Anders heb je 2 BEC (battery eliminator circuits) die tegelijk de ontvanger belasten en kunnen vernietigen (zie ook de handleiding).
Het instellen van de regelaars en het binden van zender en ontvanger zijn 2 verschillende dingen.
Je gebruikt een Carson Reflex Stick 6-Ch 2,4 Ghz met de bijgeleverde ontvanger, ik weet niet op welke kanalen (knuppels) de failsafe instellingen gemaakt kunnen worden. Vaak is dat alleen het gas-kanaal (linker knuppel, voor- en achterwaarts).
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: Speedcontroller kapot?

Post by MJM » Thu Apr 11, 2013 10:57 pm

Hé Esther,
Kun je wat terugkoppeling geven? Zonodig heb ik een zender beschikbaar om te rijden in Antwerpen.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

Esther
Posts: 81
Joined: Tue Nov 27, 2012 1:25 pm

Re: Speedcontroller kapot?

Post by Esther » Sun Apr 14, 2013 2:20 pm

We hebben de speedcontroller en zender doorgemeten. In de stand 'vooruit' meet ie netjes ong 12V. Achteruit echter komt de meter op tot ongeveer 2,6 en zakt dan helemaal terug. Opnieuw binden van zender/ontvanger en opnieuw de setup uitvoeren van de speedcontroller heeft niet geholpen. We zitten nog steeds zonder werkende failsafe functie en met een wiel dat alleen naar voren wil (overigens kan de robot wel achteruit door de servo-reverse schakelaar om te zetten, maar handig is anders natuurlijk).

Plan is nu in elk geval om toch gewoon met de robot naar Antwerpen te komen. We kunnen dan in elk geval een keer voluit proefrijden, de kunst een beetje afkijken en met jullie overleggen hoe nu verder.
We don't stop playing because we grow old,
we grow old because we stop playing

- George Bernard Shaw -

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Speedcontroller kapot?

Post by leo-rcc » Mon Apr 15, 2013 11:34 am

(overigens kan de robot wel achteruit door de servo-reverse schakelaar om te zetten, maar handig is anders natuurlijk).
Dit doet mij vermoeden dat het een instelling probleem is en geen kapotte regelaar.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Esther
Posts: 81
Joined: Tue Nov 27, 2012 1:25 pm

Re: Speedcontroller kapot?

Post by Esther » Tue May 07, 2013 9:02 am

Speedcontroller probleem is opgelost... met dank aan Maddox :D

Ik heb nog wel een andere vraag.
We zijn niet zo tevreden over de prestaties van de huidige accupacks. Om dingen eenvoudig te houden hebben we de accus van de boormachines die ook de motor leverden hergebruikt, maar de prestaties hiervan vallen een beetje tegen.

We willen deze graag vervangen door Litium batterijen. Nou kunnen we kiezen uit batterijen met 14.8 of met 11.1 Volt. Kan iemand van jullie zeggen welke we het beste kunnen nemen voor de 12 Volts motoren?
We don't stop playing because we grow old,
we grow old because we stop playing

- George Bernard Shaw -

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Speedcontroller kapot?

Post by maddox » Tue May 07, 2013 9:50 am

Het belangrijkste verschil gaat waarschijnlijk zitten in betrouwbaarheid. We hebben in de loop der jaren gemerkt dat accuboormotoren, vooral de goedkopere modellekes, eigenlijk al op't randje zitten.
Maar dat de overbrenging het kwetsbare punt is. De pinnetjes waar de planeten opzitten ,werken zichzelf los, en dat gebeurd nu eenmaal sneller als er meer krachten op losgelaten worden.
Met andere woorden. Wil je power, 4S, wil je betrouwbaarheid 3S.

Voorbeeld.

Hannibalito 4 rijd op 9.6V Gimson GR01's. Accuboormachines met een gemakkelijkere ophanging. Die gebruiken dezelfde reducties voor de 9.6, 12 en 18V versies.
De rest van Hannibalito's 4's aandrijving.
3S 3300mAh Turnegy Nanotech LiPo, Scorpion XL Ilyama versie, Spectrum BR6000 ontvanger en gigantische 170mm doorsnee wielen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Speedcontroller kapot?

Post by leo-rcc » Tue May 07, 2013 10:18 am

Jullie robot is een duwer, daarvoor is meer vermogen interessanter. 14,8V nominaal is nog ver binnen de 150% vuistregel die we aanhouden/ Als een motor op 150% van zijn nominale spanning word gebruikt houd deze het in de regel prima vol in onze toepassing (12V op 18V gebruiken, 24V op 36V, etc). De enige bezwaren die hier aan kleven zoals Mario al aangaf is houd je overbrenging dat ook vol. Veel boormachine overbrengingen zijn 2 traps met een metalen trap en een plastic trap. Die willen met meer geweld wel eens breken of smelten.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests