variable frequency driver

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

variable frequency driver

Post by Alexander » Sun Sep 23, 2007 10:51 pm

ja...
ik wil graag een synchrone 230v motor op variabele snelheid aansturen..
dit gaat dus alleen door de frequentie aan te passen...
bestaande oplossingen (die ik kan vinden) kosten vele 100'en tot vele duizenden euro's, en zijn veel te lomp/ overkill (industriele 3 kw continu 3 fase kast heb ik echt niet nodig om een 40 watt 1 fase motortje te 'dimmen')

toen bedacht ik dat ik dat in principe best zelf kon maken.
combinatie gelijkrichtertje en h-brug

nu zit ik er een beetje emee dat ik weinig ervaring heb met dit soort electronica, hopelijk kan ik genoeg hulp bij elkaar krijgen om het allemaal aan de gang te krigen...

waar ik vooral moeite mee heb is het vinden van een winkel waar ze hoog voltage(400v+) p-channel mosfets hebben, en het schrijven van een programma voor de microcontroller die het moet gaan aansturen..
de p channel mosfets zijn, zo heb ik gehoord, te vervangen door n-channel met een paar extra onderdelen als aansturing, maar dat maakt het geheel wel complexer en foutgevoeliger.

ik ga overmorgen (maandag gesloten) wel ff langs de electronica boer, kijken was die hebben.. conrad is lastig, ik zie ze in ieder geval niet staan, alleen maar n-channel mosfets :/

en dan het 2e probleem, het programmeren. ik weet dat hier verschillende mensen zijn met ervaring op dat gebied, dus hopelijk kunnen (willen...) ze me wat tips geven wat betreft programmeren en in het specifiek het aansturen van h-bruggen.. (ook qua hardware..)
[sig?]

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Mon Sep 24, 2007 9:41 am

gloeilamp dimmer ?

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Mon Sep 24, 2007 10:02 am

werkt niet, die dimt alleen het voltage, waardoor de motor meer ampere gaat trekken, totdat hij in een klap stallt en uitbrand, tis een synchroon motor, brushless motor dus, met (normaal) een vaste schakelfrequentie van 50 herz, (die ik dus variabel, en dus toerental gestuurd) wil maken...

eigenlijk zoek ik dus een brushless controller die met 320v+ input kan werken (400v fets en condensators is meer dan genoeg marge, net als in een psu van een pc)
maar dan met met 1 kanaal minder, dus alleen een h brug ipv een 3 fase brug... maar dan wel met de h brug (een min of meer) sinus golf produceren tussen 5 en 50 hz ofzo)

op naar het domein van de diy brush(less) controllers... (maar nog steeds op zoek naar de correcte p-channel mosfets, of een nette en simpele oplossing om n-channels op de hoge kant te misbruiken... kwam ook al led-couplers tegen, werkt net als optocouplers, maar je kan ook daadwerkelijk energie overbrengen, ipv alleen signaal, hopelijk is dat bruikbaar genoeg voor het aansturen van de fets, dan scheelt het een boel werk... :))
[sig?]

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Sep 24, 2007 10:09 am

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... eregelaars

Ik denk dat je hier wel een koopje kan doen.

En anders Ebay.

Zelf maken, vergeet het, niet voor een aanvaardbaar prijskaartje.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Mon Sep 24, 2007 1:51 pm

waarom, oh waarom kan ik die niet zelf maken dan?
microcontrollertje, 4 fets en wat transistors (oid) om die fets aan te sturen, en een mooie print...

de lichtste zijn een factor 15 te zwaar en een factor 5 a 10 te duur voor wat ik er maximaal aan wil uitgeven...

nog maar eens naar ebay, kon ze eerder daar niet vinden...
[sig?]

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Sep 24, 2007 4:30 pm

We hebben het al wel meer gehoord, "een snelheidsregelaar bouwen, een makkie".

Het is geen makkie.

En dan zit je met de soort van motor die je wil aansturen. Een kooiankermotor-zoals in boormachines enzo- kan je niet op dezelfde manier aansturen als een synchroonmotor.

Ook moet je rekening houden met het electriciteitsnet. Je wil geen tegenfaze terugsturen ,bijvoorbeeld.

Bof, ik ben geen electronicaman. Maar ondertussen heb ik al een hoop gezien en gelezen over snelheidsregelingen.
En ik wil de hoop mosfets, condensators en andere electronische componenten niet wegdragen die opgeblazen zijn door roboteers.

Als je denkt dat je het kan Alexander, fantastisch.
Ik ga je niet stoppen geld in een project te steken.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Mon Sep 24, 2007 7:38 pm

low side pwm (met high side gewoon open) kan dat of ga ik dan dingen opblazen?
moeten ze allebei pwmmen?
of high side pwm?
[sig?]

User avatar
Henning
Posts: 618
Joined: Thu Aug 07, 2003 12:03 am

Post by Henning » Mon Sep 24, 2007 7:52 pm

om een n-channel @ de bovenkant van je h-brug te laten werken moet je een bootstrap maken... maar denk erom dat je met groffe voltages aan het spelen bent en dit niet zonder risico is...

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Mon Sep 24, 2007 7:59 pm

only a fool or a masochist would use the hi-side as the main active switching element, so it is normal to apply PWM to the loside MOSFETs, and to let the Hi-side ones take a more passive role.
ok :P weten we dat ook weer....
kan dus gewoon.. maakt het leven ook makkelijker....
[sig?]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests