,,De eerste kloot die zijn bakkes opentrekt...''
Informaticastudent Joery Lemmens (19) heeft zich wat op de hals gehaald. De hevige scheldtirades van zijn docent wiskunde, die hij kwansuis op een technobeat rijmde en naar enkele medestudenten doorstuurde, is op de redactie van Studio Brussel terechtgekomen. Het plaatje, ondertussen The Racker Song gedoopt, lokt daar massale reacties uit. De betrokken hogeschool is veel minder opgetogen over het taalgebruik van haar docent.
Joery, eerstejaarsstudent informatica aan de Karel De Grote-hogeschool in Antwerpen, wil benadrukt zien dat hij geen problemen heeft met zijn wiskundelector, een oud legerkolonel notabene. ,,Integendeel. Mijnheer De Racker staat gewoon al lang bekend vanwege de scheldtirades richting zijn studenten, waar trouwens niemand zich veel van aantrekt.''
,,Iemand uit mijn klas had een les van hem op band opgenomen en enkele scheldtirades per e-mail rondgestuurd. Ik heb wat met die fragmenten en een technobeat geëxperimenteerd en dat resultaat op mijn beurt naar mijn klasgenoten gemaild. Een paar dagen later dook de sample plotseling overal tegelijk op, van allerhande websites tot uiteindelijk Studio Brussel, via een grapjas die zich voor Phil Bosmans uitgaf.''
,,Eerlijk waar, dit was niet mijn bedoeling. Het is totaal uit de hand gelopen.'' Enkele oud-studenten van de wiskundeleraar, die trouwens niet wegstaken dat de man uitstekend les gaf, hebben ondertussen godbetert een campagne opgezet om het liedje in De Afrekening van Studio Brussel te stemmen.
Ook bij Studio Brussel schrokken ze aardig van de respons op The Racker Song. Presentator Peter Van de Veire: ,,Meteen regende het reacties van luisteraars die dachten dat ze hun vroegere wiskundedocent hadden herkend.''
De hogeschool zelf, die uiteraard al langer op de hoogte is van de fors uitgevallen scheldpartijen van collega De Racker, zegt nu dat zoiets niet door de beugel kan en dat zijn manier van lesgeven allesbehalve symbool staat voor de wijze waarop studenten aan de Karel De Grote-hogeschool worden behandeld.
Adjunct-departementshoofd Anne Goffin: ,,De collega geeft wiskunde en het vak hypermedia aan groot uitgevallen klassen, vaak vol jongens. U begrijpt dat het er daarbij wel eens onrustig aan toegaat. De collega heeft zo zijn eigen stijl om de aandacht van zijn leerlingen bij de les te houden, misschien een beetje geïnspireerd door zijn lange staat van dienst bij het Belgische leger. Anderzijds heeft onze ombudsdienst in al die jaren dat onze collega hier lesgeeft, nog nooit één klacht daarover ontvangen.''
De lector zelf was niet meteen bereikbaar voor commentaar. Maar luidens een reactie van hem op een webforum kan hij The Racker Song best wel smaken: ,,Mijn collega's en ik hebben er eens goed mee gelachen. Ik ben blij dat studenten nog in staat zijn om zoiets in elkaar te steken.''
Hij beschouwt het nummer zelfs een beetje als een eerbetuiging: ,,Ik denk niet dat van veel collega's een dergelijk muzieknummer in omloop is.''
Joery zelf heeft één geluk: ,,Mijn examens bij deze docent zijn al achter de rug.''
(wer)
©Copyright De Standaard
http://www.standaard.be/nieuws/uitsmijt ... D=GUSFI933