Sinclair c5

Alles behalve RobotWars, korfbal, BB, etc...

Moderator: Moderators

rodekater
Posts: 3
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:59 pm

Sinclair c5

Postby rodekater » Fri Feb 11, 2011 11:22 pm

Ik heb een hele vreemde vraag?

kennen jullie ook de sinclair c5?

ik wil er misschien een kopen en de hele controller zooi te vervangen door een simpelere en vooral stabielere speed controller en lood accu.
nu is de motor dus 250wat op 12 volt. en nu heb ik dus geen idee welke speed controller geschikt is en ook geschikt is om beheerst te kunnen rijden zonder na 20 kilometer op te fikken.

de originele printplaat van een sinclair is ongelofelijk complex en stuurt uiteindelijk een aan uit stroom naar de motor. dus je rijd altijd op de volle snelheid. berg op kan een sinclair niet want daar voor heeft hij niet genoeg power.

ik vind gewoon het gewoon een bizondere uitstraling hebben net zoals een delorian.

heb bij een bekende website een controler gevonden voor een model vrachtwagen
hij is van het merk modelcraft en heeft de volgende specs:
Uitvoering: 90 WP
BEC-gegevens: 2 A
Permanente stroom: 90 A
Kloksnelheid: 3 kHz
Motorbegrenzing (turns): Kein Motorlimit
Setup: Automatisch
Cellenaantal NiCd/NiMH: 4 - 10
Voedingsspanning: 4,8 - 12 V/DC
zou het geschikt zijn?
Image
Image

de een vind het spug lelijk de ander is er totaal verlieft op.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 2852
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: Sinclair c5

Postby MJM » Sat Feb 12, 2011 12:36 am

Welkom RodeKateR,
Ik ga er van uit dat je er zelf in wilt zitten tijdens het rijden. Dan zou ik eerder bij een lokale rolstoel/rolscooter-dealer een modernere regelaar bietsen.
Dan kun je probleemloos 24 Volt (misschien zelfs meer?) gebruiken. Loodaccu's kunnen natuurlijk maar helemaal top zijn LiFePo4 accu's; deze zijn veel lichter (en ik denk dat je ze lager kunt inbouwen en daardoor een stabieler voertuig krijgt).
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
Jeroen
Posts: 2770
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Sinclair c5

Postby Jeroen » Sat Feb 12, 2011 12:40 am

What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3349
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Sinclair c5

Postby maddox » Sat Feb 12, 2011 5:35 am

Ik ken de Sinclair C5. Het is 1 van mijn voorbeelden voor een modern, persoonlijk transportmiddel.

Om uw vragen te beantwoorden moet wel 1 ding duidelijk zijn. Als je die invoert, als wat voer je die dan in. Fiets met hulpmotor, of bromfiets?

Indien als fiets met hulpmotor, wat oorspronkelijk ook de bedoeling was, zijn er wat Europese regels.
Motor:
Vermogen niet meer meer dan 250 watt
Mag alleen ondersteuning geven, dus de fietser moet trappen voor de motor helpt
Moet uitschakelen boven de 25 km/u

In deze variante heeft de Sinclair veel nadelen, het hoge gewicht, de korte slag trappers, en voor de doorsnee Nederlanders, de te krappe beenruimte.

Als bromfiets met trappers zijn er andere problemen.
Geen idee dat er een typekeuring voor is, of dat de oude Britse papieren aanvaard worden in de rol als bromfiets.
Maar dan mag het motorvermogen wel tot 4 kilowatt gaan. Maar tja, dan heb je weer accu-issues. Om 4 Kw/u in een accu te proppen, ben je al aan grote accu's aan't denken .

Maar om nu per se voor loodaccu te gaan, zelfs al is het voor fiets met hulpmotor, da's gewoon spijtig. Bruikbare Lithium-Polymer accu's zijn niet zoveel duurder meer dan loodaccu's. Ik heb net een set gekocht, 10 Ah, 37V voor €250+ lader die dit accupack op 2 uur kan laden. 2.6 kg waar lood makkelijk 10 kg weegt.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

rodekater
Posts: 3
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:59 pm

Re: Sinclair c5

Postby rodekater » Sat Feb 12, 2011 12:00 pm

de controller van jeroen zal denk ik voldoende wezen.
nu heb nog wat rond gesurft op Internet en ben er achter gekomen dat de originele accu een 36ah lood accu was met diepontlading beveiliging in gebouwd in de accu.

het verbruik van de originele motor is 250watt(P) op12 volt(V) = 20a(I) en weerstand is dan 0.576(R) ohm.

dus als ik het goed begrijp zal dus de controller van jeroen dus een beetje overkill zou kunnen zijn.
Is dat gevaarlijk voor de motor om hem op een dergelijke controller aan te sluiten? of kan ik beter een lichtere zoeken om veilig te zijn.

ik ga hem gebruiken als ligfiets met trap ondersteuning. waarschijnlijk door de originele trapas te ververvangen door een uit een fiets met trapondersteuning. weet nog niet of dat uberhaupt mogelijk is om dit te doen. hier moet ik mij nog even op in lezen op internet.

ik ga de sinclair c5 pas kopen als ik een compleet plan op papier heb.

User avatar
Jeroen
Posts: 2770
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Sinclair c5

Postby Jeroen » Sat Feb 12, 2011 12:05 pm

Te zwaar is nooit een probleem, als de motor niet meer stroom vraagt wordt dit ook niet geleverd. trouwens je moet ook rekening houden met de inschakel stroom pieken.
What goes up must come down...

rodekater
Posts: 3
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:59 pm

Re: Sinclair c5

Postby rodekater » Sat Feb 12, 2011 12:30 pm

een idee voor de trap ondersteuning:

Abs sensor met tandwiel op trapketting.
en aan de bedrading van de abs sensor aan een puls timmer.
geeft de abs sensor pulsen aan de print van de timmer dan gooit de timmer voor een seconde een rely om die dan de de kabels van de speed controller door verbind met mijn gas hendel of iets dergelijks waar me ik mijn speed controller mee aan stuur stop ik met trappen dan zal de timer de het signiaal van mijn as hendel weer ontcopppelen na dat de tijd is afgelopen.

is het wat?

User avatar
maddox
Posts: 3349
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Sinclair c5

Postby maddox » Sat Feb 12, 2011 1:42 pm

Voor de trapondersteuning, hou wel rekening met de wettelijke eisen. Maar aangezien , volgens onze informatie, de C5 al goedgekeurd is als fiets met trapondersteuning, is dat geen groot probleem. Natuurlijk, als je met 100km/u voorbij scheurt gaat de politie (uw vriend) toch eens de boel nader bekijken.

In alle geval, het is veiliger een "te sterke" speedcontroler te gebruiken in combinatie met een zekering en een temperatuursonde om oververjitting van de motor te voorkomen. Dat houdt zowel speedo als motor blij.

24V is beter dan 12V, zelfs al mag je maar 250 W gebruiken.
Modelbouwspeedo's op grotere motoren (spreken niet over het vermogen, maar over de fysieke afmetingen) zijn in't verleden niet zo'n succes gebleken.

Deze speedo is een bewezen snelheidsregelaar.
€75 zonder verzendkosten of importtaxen.

Wat betreft het veranderen van de trapas. Zoals al opgemerkt, die korte slag trapas heeft een reden, je zit met je benen in die omkasting.

Accu 12V 36Ah= 432 watt, waar maar 70% van bruikbaar is (loodaccu's zijn nu eenmaal een pak minder efficient) , en pak'm beet 10 kg. Het pack dat ik net heb aangekocht voor mijn ligfiets, is 37V 10 Ah, met een diep-ontlaad capaciteit van 85-90%, kost €250 incusief specifieke lader. En dat voor slechts 2.6 kg. En extreem compact, je kan zulke blokjes overal kwijt.

Ik blijf erbij, loodaccu's zijn alleen nog interessant voor statische toepassingen of waar extreem hoge stromen nodig zijn, en dan kom je ook uit op dure accu's, zoals de Hawker SBS/Oddesy/Genesis/Cyclon. Of de Optima's.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.


Return to “S.O.A.P.”

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 2 guests