Even voorstellen

Nieuw op het forum? Nieuw team? Stel je hier even voor aan het publiek.
Post Reply
M.meijer
Posts: 4
Joined: Thu Jun 27, 2019 12:28 pm

Even voorstellen

Post by M.meijer » Thu Jun 27, 2019 7:53 pm

Ook ik zal me maar even voorstellen.
Ik ben Mike en ben 26 jaar.
Ik kom uit beverwijk en ben mechanisch onderhoudsmonteur.
Nou ben ik me al even aan het inlezen.
Maar ik had toch een paar niet onbelangrijke vragen :P
Worden er nog wel evenementen georganiseerd in de Benelux?
En wat is de beste gewichts klasse om me te beginnen.
Een 100 kg robot lijkt me meteen zo overkil maar een 150 gram is voor niet haalbaar daar heb ik geen machine's voor in de werkplaats.
Mvg.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by maddox » Thu Jun 27, 2019 8:47 pm

Goede dag Mike,

In de Benelux zijn er bitter weinig events momenteel, en al zeker niet voor middelweights of heavies.
Ik hoop op informatie voor FACTS in september. Maar da's voor featherweights, raptors, beetles en antweights. (13,6 , 6 , 1,5kg en 150 gram)

In Duitsland zijn er 1 of 2 events per jaar, die kan je gerust meetellen voor de Benelux.

We hadden ook DRG clubdagen, maar da's momenteel moeilijker, want de locatie waar we dat het gemakkelijkste konden organiseren is niet meer ter onzer beschikking.

Er zijn enkelen onder ons die nog wel eens een trip naar een UK event doen.
Kwa gewichtsklasses.
De Heavies van 100-110kg zijn voor een 1 mans team bijna niet te doen, gelukkig dat er altijd wel helpende handen te vinden zijn op de events.
50 kg middleweights en lightweights zijn zeldzaam (alhoewel er in Frankrijk een competitie voor lightweight-achtigen is)
Featherweights zijn eigenlijk de instapklasse. Net groot genoeg om gemakkelijk aan te werken en licht genoeg om praktisch te zijn. Ik kan ze van harte aanbevelen.
De Raptors met hun 6kg waren bedoeld als Duitse instapklasse, maar zijn momenteel eigenlijk kleine feathers maar waar je heel creatief uit de hoek moet komen. Ik was huiverachtig tegenover deze klasse, maar Team RCC is er toch aan gaan werken, en het bevalt ons. Daartegenover, het is eigenlijk geen instapklasse meer.

Beetles en antweights. Not my cup of tea.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by kalme nelis » Fri Jun 28, 2019 1:47 am

Hoi Mike,

Welkom op het forum!

Featherweights (13.6kg) is inderdaad een geschikte instapklasse waar de meeste beginnende bouwers mee starten.
Vorig weekend hebben we de INDI Robot Games gehad, een evenement in samenwerking met INDI.BV en MasterMilo (youtube kanaal) waar een leuke groep nieuwe bouwers op af kwam met featherweights. We hopen met 3 - 4 weken te kunnen bevestigen of we wederom op FACTS staan in Gent (BE) in Oktober.

Schroom niet om vragen te stellen m.b.t. materialen en onderdelen. Liever een vraag te veel dan te weinig.

Ikzelf woon in Wormer en we hebben nog een aantal andere bouwers in Noord-Holland zitten mocht je tijdens de bouw wat extra ogen of advies nodig hebben.

M.meijer
Posts: 4
Joined: Thu Jun 27, 2019 12:28 pm

Re: Even voorstellen

Post by M.meijer » Fri Jun 28, 2019 6:58 am

Ik ga me eens verdiepen in de featherweights.
En vooral in de mogelijk heden met hydrauliek en pneumatiek.
Voor de rest ben ik vooral van plan gebruik te gaan maken van rvs en lexaan

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by kalme nelis » Fri Jun 28, 2019 7:20 am

Lexaan is leuk voor deksels en sterk materiaal om te gebruiken. Het breekt alleen erg snel (8mm topplaat was na 1 gevecht op twee plaatsen gebroken in mijn geval). HDPE zou wellicht een geschiktere keuze zijn.

M.meijer
Posts: 4
Joined: Thu Jun 27, 2019 12:28 pm

Re: Even voorstellen

Post by M.meijer » Fri Jun 28, 2019 10:02 am

Ik ga me eens inlezen over HDPE daar heb ik geen ervaring mee.
Dankje wel voor de tip

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by maddox » Fri Jun 28, 2019 3:06 pm

Pneumatiek in feathers is redelijk veel gebruikt voor flippers.

Hydraulica, daar loop je aan tegen het gewicht/volume van commerciële componenten. Allemaal loeizwaar en groot. Ik ken maar 1 actieve feather met een hydraulisch wapen en da's Presser.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

M.meijer
Posts: 4
Joined: Thu Jun 27, 2019 12:28 pm

Re: Even voorstellen

Post by M.meijer » Mon Jul 01, 2019 8:16 pm

Ik ben bang dat dat voorlopig ook de enigste blijft het is voor mij voorlopig nog niet haalbaar.
Na het verder inlezen heb ik besloten om de eerste paar low budget te maken.
Omdat ik vermoed dat ze toch volledig vernietigd worden.
Verder had ik nog wel een paar vraagjes.
Een drum spinner ik lees dat ze niet overal toegelaten worden.
Welke voorwaarden kleven daar aan?
En mag je zelf je eigen pneumatisch systeem maken dus incl fles?

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by kalme nelis » Tue Jul 02, 2019 1:14 am

De arena die we hier in Nederland gebruiken is volledig afgeschermd en daar kunnen gewoon drumspinners (als ook andere type spinners) in los gelaten worden.

Co2 flessen dienen gekocht te zijn en voorzien van een keuring zegel. Denk hierbij aan paintballflessen.
De rest van de pneumatiek, vooral de zuiger feitelijk, kan wel zelf gemaakt zijn. Hierbij is het wel zaak dat je zelf berekend of je voldoende materiaal gebruikt om de krachten te beteugelen. Solenoid kleppen, slangen en kraantjes worden doorgaans aangekocht.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests