Robot Wars Makeathon Eindhoven

Nieuw op het forum? Nieuw team? Stel je hier even voor aan het publiek.
Post Reply
geertroumen
Posts: 2
Joined: Thu Jan 05, 2017 12:12 pm

Robot Wars Makeathon Eindhoven

Post by geertroumen » Thu Jan 05, 2017 1:14 pm

Hey Robotbouwers,

Met een groep enthousiaste studenten van de TU/e zijn we bezig om robotwars te organiseren in Eindhoven, waarbij 24 uur lang robotjes in elkaar gezet gaan worden. Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het opzetten van zo'n evenement (of dat het uberhaupt vaker gecombineerd wordt aan een soort hackathon achtige setting).

Verder lijkt het ons ook heel gaaf als er meer ervarene Robot bouwers (misschien aan het begin van het evenement) hun kunsten zouden kunnen vertonen.

Ook zijn we aan het kijken wat de beste 'arena' is, hoe is dit vaak geregeld (we kunnen zelf iets in elkaar zetten met ontzettend dik plexiglas o.i.d. , maar als het een mogelijkheid is om iets over te nemen van een andere organisatie zou dat top zijn.

Het evenement zal plaatsvinden in Eindhoven (de precieze locatie is nog onbekend) op 25-26 maart, we regelen de tools en materialen, deelnemers betalen een bepaald bedrag en we proberen aan sponsoring en fondsen nog het een en ander binnen te krijgen...

Als je interesse hebt om mee te doen, mee te helpen, of nog goede tips hebt voor het organiseren van dit evenement zijn deze altijd welkom, ik zou ook wel een keertje lang kunnen komen om te kijken.

Groetjes

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Robot Wars Makeathon Eindhoven

Post by kalme nelis » Thu Jan 05, 2017 8:02 pm

De benodigde arena is natuurlijk puur afhankelijk van het gewicht en de bewapening van de robots.
Gezien de breekbaarheid van plexiglas kan je beter dunner (en per gram duurder) polycarbonaat gebruiken.
Deze heeft een veel hogere breeksterkte.

Maar het klinkt zeker interessant al dan niet redelijk uit mijn buurt.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: Robot Wars Makeathon Eindhoven

Post by MJM » Thu Jan 05, 2017 9:16 pm

Hallo Geert, welkom op ons forum. Leuk dat jullie een evenement willen organiseren.
Wij organiseren al 15 jaar robot-evenementen. Hier zijn ook mensen aanwezig die ooit betrokken waren bij robot wars kampen, waar robotjes gebouwd werden. Deze duurden langer dan 24 uur, namelijk 6 dagen, en waren altijd goed voorbereid en voorzien van de juiste materialen.
Is het de bedoeling dat er gevochten gaat worden, zoals je het wellicht op tv gezien hebt? Of denk je aan een andere vorm van competitie, zoals b.v. powertooldragracen of lijnvolgen? Welk soort materialen en machines heb je om te bouwen en te "hacken"? Moeten de robots door deelnemers bediend worden (remote of radio control) of denk je aan autonoom? Heb je hiervoor ook contact met de TU/e voetbalrobots?
Ik ben zeker nieuwsgierig genoeg om eind maart te komen kijken.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

geertroumen
Posts: 2
Joined: Thu Jan 05, 2017 12:12 pm

Re: Robot Wars Makeathon Eindhoven

Post by geertroumen » Fri Jan 20, 2017 5:52 pm

Hoi allemaal,

Het plan is als volgt:

- De studenten (TU/e studenten van verschillende faculteiten) krijgen materialen
  • hout (we zullen een lasercutter regelen om snel exact te kunnen snijden),
  • motoren (we kunnen het 'afval' van een vak gebruiken, waarbij reddingsrobots werden gebouwd, alle prototypes daarvan 280 kunnen we de onderdelen in principe van gebruiken),
  • besturing (waarschijnlijk via een Arduino yun (omdat we hier goedkoop aan kunnen komen)) de robot mag live bestuurd worden, maar als er semi-automatische functies zijn is dat ook prima)
Eisen
  • De eisen zijn waarschijnlijk dat de robot rond de 5 kilo mag wegen
  • De arena is 4*4m (deze kunnen we huren via Jeroen van Lieverloo), is idd polycarbonaat en we degelijk genoeg voor onze klasse
Spel (hier zijn we nog niet helemaal over uit), wat we waarschijnlijk gaan doen is een aantal vormen zodat er bepaalde deadlines zijn tijdens de avond, en er ook op die manier spanning en snelheid in het process in komt.
  • Eerste challenge is waarschijnlijk je robot bestuurbaar krijgen (we kunnen een knop in de arena zetten waar je robot overheen moet rijden o.i.d)
  • Ontwijk (bewegende) objecten in de arena
  • Ballongevecht (waarbij een ballon aan de robot vast is gemaakt die gesloopt moet worden)
  • Battle gevecht (waarbij het een knock-out systeem is en de robots elkaar moeten uitschakelen, in een gat duwen. Wanneer dit te lang duurt kunnen we ook met punten en een jury beoordelen. (zoals je idd op TV ziet)
Als het mogelijk zijn om een keertje langs te gaan @MJM of ons in contact te brengen met de mensen die die robot wars kampen organiseerde zouden we dat zeer op prijs stellen.


BTW: Powertoolracen is zeker ook een mooie tak van sport, dit organiseer ik ook (buitenom dit evenement) in Eindhoven. Dit zal plaatsvinden op 4 februari a.s. http://powertoolchallenge.nl/, als daar nog geintresseerde voor zijn om mee te doen/mensen kennen/ of willen komen kijken zijn jullie van harte welkom.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Robot Wars Makeathon Eindhoven

Post by maddox » Fri Jan 20, 2017 6:06 pm

Maak er 6 kg van, dan zit je met een gekende Robot klassen, namelijk de Raptor klasse.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Robot Wars Makeathon Eindhoven

Post by Carlijn » Fri Jan 20, 2017 7:35 pm

Je hebt een PM mbt de RW kampen. Ballon gevecht raad ik niet aan (uit ervaring weet ik dat die ballonnen niet gemakkelijk stuk gaan ;)
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Robot Wars Makeathon Eindhoven

Post by Jeroen » Tue Jan 24, 2017 10:57 am

Ik ben vorige week even langs geweest op de Campus om wat ideeën uit te wisselen. Ik wilde dit eigenlijk mailen, maar wellicht dat er nog wat ideeën bijkomen als ik het post hier.

Onderdelen:
Motoren( indien nodig ) dacht ik aan : http://ranglebox.com/ Alleen is nagenoeg alles uitverkocht op het moment van schrijven.

Een alternatief kan altijd zijn de traditionele accuboormachines. Waarbij je gelijk het voordeel hebt dat je accu's hebt voor je robots.
Wielen: hobbyking : https://hobbyking.com/nl_nl/cars/wheels-tires.html

Er zijn aandrijvingen al aanwezig, wellicht even kijken of deze krachtig genoeg zijn. Het zou vervelend zijn als ze te snel stuk gaan in de competitie. Ook wil je wel een beetje snelheid in je machines, anders kan het best heel snel heel saai worden.

Wapens
Waar ik tijdens het gesprek nog niet bij stil heb gestaan is dat de robots van hout zijn, en er dus ook (roterende) zagen gebruikt kunnen worden .
Verder lifters en bijlen, naast de ramrobot

Game format
Het idee van de ballonnen heb ik ingebracht, ik zag ooit een filmpje wat er erg leuk uit zag, de truck is natuurlijk om een scherpe speld op de robot te maken en de ballonnen goed vol te blazen.
Voorbeeld:


Wat ook nog even ter sprake kwam:

:D

Daarnaast is het een idee om alle bouwers een budget te geven waarmee ze onderdelen kunnen "kopen" bij de organisatie. En er voor zorgen dat er een variatie aan spullen aanwezig is.

Gewichtsklasse zou ik niet te veel focussen op de regels, de gebruikte materialen zijn anders, beter gooi je alle voorhanden onderdelen op een hoop en weeg je dat zodat je een idee krijgt waar je op uitkomt.

Voor competitie en spelregels kun je kijken naar de regels van de FRA:
http://www.fightingrobots.co.uk/content ... d-safety_1

Verder hadden we het nog even over Team D.A.R.E: hierbij de link mocht je hem niet gevonden hebben : http://www.teamdare.nl/
What goes up must come down...

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Re: Robot Wars Makeathon Eindhoven

Post by Cavecrusher » Tue Jan 24, 2017 1:26 pm

Motoren, je kunt ook hiervoor kiezen:

https://www.aliexpress.com/item/12-v-li ... 36197.html

Zijn wel meer FW formaat
You know what would make great armor? Baby kittens!

Trying is having the intention to fail.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Robot Wars Makeathon Eindhoven

Post by maddox » Tue Jan 24, 2017 3:08 pm

Andere optie voor FW aandrijvingen.

http://www.fightingrobots.co.uk/threads ... post466067
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests