Geinteresseerde beginner

Nieuw op het forum? Nieuw team? Stel je hier even voor aan het publiek.
Post Reply
Boek
Posts: 3
Joined: Wed Jun 03, 2009 6:36 pm

Geinteresseerde beginner

Post by Boek » Sun Jun 07, 2009 12:04 pm

Hallo,

Ik heb me zelf aangemeld op dit forum om meer te weten te komen hoe je een battlebot bouwt, vooral de aandrijving ben ik er nieuwsgierig naar.

Ik heb al ervaring met modelbouw elektronica, ik doe namelijk aan modelvliegen. Wat mij leuk lijkt is een featherweight of een lichtere klasse robot te bouwen.
Ik bezit dus al over een goeie zender en degelijk laad apperatuur, en over de kennis om alles aan te sluiten.

Mijn eerste doel is om eerst maar eens een rijdend iets te krijgen en daarna kijken of er een wapen op komt.

Misschien kan ik hier ook al m'n eerste vraag stellen, ik ben op zoek naar 2 motoren die geschikt zijn voor een robot tussen de 5 en 10 kilo.
Ik had zelf het idee om 2 ruitenwissermotoren om te bouwen, omdat die motoren goedkoop, soms gratis te verkrijgen zijn. Zijn er speciale typen ruitenwissermotoren die vaker worden gebruikt?

Groeten,

Freek B.

User avatar
Michel
Posts: 79
Joined: Sat Nov 29, 2008 11:07 am
Location: Nieuwkoop

Post by Michel » Sun Jun 07, 2009 1:27 pm

Hallo,

Als eerst welkom op het forum!
Als aandrijving zou je kunnen nadenken over accu boor motoren. Ruitenwisser motoren kunnen ook, heb je veel kracht maar weinig snelheid.

Mvg Michel

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Jun 07, 2009 3:43 pm

Hallo,

Modelbouwmotoren gebruiken we ook wel vaak voor feathers, 700 en 900 size borstelmotoren met een redelijke vertraging erachter. We rijden meestal tussen de 15 en 20 km/uur, sommige wat harder, sommige wat trager.

Onze feathers (die van ons team dus) gebruiken allen Graupner Speed 900 BB Torque's, met 4:1 of 5:1 vertraging en 12V.

Anderen gebruiken dezelfde motoren op 24V met een 8:1 vertraging.

Weer anderen gebruiken een 700 motor met een 15:1 vertraging omdat de toerentallen van die motoren hoger liggen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Boek
Posts: 3
Joined: Wed Jun 03, 2009 6:36 pm

Post by Boek » Sun Jun 07, 2009 3:58 pm

Hoeveel ampere gebruiken die motoren onder belasting, en zijn die Speeds dan met normale auto-snelheidsregelaars aan te sturen?

Wat ik persoonlijk het lastigst vind, omdat ik daar geen ervaring mee heb, is de overbrenging. Hoe bepaal je de vertraging en hoe monteer je de tandwielen?

Moet ik langzamerhand een nieuw topic openen of kan het nog hier beantwoordt worden?

Groet,

Freek

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Post by kalme nelis » Sun Jun 07, 2009 4:27 pm

...Je vragen zouden hier perfect beantwoord kunnen worden dus geen probleem daar.

Je doet reeds aan modelvliegen wat je al een voorsprong geeft m.b.t. zender en dergelijken, punt alleen is dat wij alleen 40mhz mogen gebruiken of 2.4ghz. Dus als je normaal gesproken met 35mhz vliegt (wettelijk verplicht al kan 2.4ghz ook) is je zender niet bruikbaar voor dit doel einde.

In ieder geval, welkom hier...

Boek
Posts: 3
Joined: Wed Jun 03, 2009 6:36 pm

Post by Boek » Sun Jun 07, 2009 4:37 pm

Ik heb een Futaba 7c, 2.4 Ghz. Dat zorgt niet voor problemen dus.

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Post by Mischa » Sun Jun 07, 2009 8:56 pm

Hoi en welkom!

Allereerst zou ik je aan willen raden om een featherweight (13,6 kilo) te bouwen. In deze klasse is momenteel het meeste te doen.

Ik gebruik de graupner 700 BB turbo motoren op 12 en 20 volt. De vertraging is gerelateerd aan je wieldiameter. Kleinere weielen is een kleinere vertraging. Mijn wielen zijn ongeveer 8 cm in doorsnede. Van de motor ga ik met een 12 tands tandwiel naar een 36 tands. Daarop zit weer een 12 tands die naar een 40 tands gaat. Deze laatste zit dan op het wiel vast.

De meeste spulletjes die ik gebruik, tandwielen asjes en banden, zijn te koop bij conrad.
Hoe dan?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Jun 07, 2009 9:55 pm

De aandrijvingen van de Hannibalito's, de feathers van Team RCC gebruiken normaal iets van een 5 tot 8 ampere, met uitschieters tot 25 ampere. Dat is dan met een voltage rond de 12 V.
In theorie is de piekstroom van de Speed 900 BB torque op 12 volt 51A.

De ervaring met modelbouw snelheidsregelaars is niet zo denderend. We hebben er al zoveel zien oproken. Gaande van spotgoedkope (nou ja €25 per stuk) tot de redelijk pittige Schulze 45A/25A(aan €100 per stuk).
Het probleem in de doorsnee modelauto-snelheidsregelaar zit volgens mij in het feit dat ze niet voorzien zijn op snel en constant voor/achteruit schakelen en de verschillende max amperes in het voor en achteruit schakelen.
Na een poging om "blauwtjes" te gebruiken, zijn we overgestapt op de specifiek voor Robots gemaakte Robotpower Scorpion XXL. Waar onze Electronica man Ilyama nog eens een modificatie van maakt om ze redelijk bomb proof te maken.

Overbrenging. Je eindsnelheid word bepaald door de doorsnee van het wiel en het toerental ervan.
Laat ons een 125mm wiel nemen als voorbeeld.
We willen 20 km/u maximale snelheid. Dit wil zeggen 333meter per minuut (20*1000/60)
125mm*pi= 392.6mm = 0.3926 meter per omwenteling.
333m/0.3926=849 rpm
Motortoerental /849= gewenste reductie.

Er zijn een aantal handige programmatjes op't net te vinden die deze berekeningen voor je doen.
Maar ik hou het liever even zelf in de hand, kwestie van die verlepte grijze massa in mijn schedel toch een beetje op te roeren.

De montage van tandwielen. Dat hangt allemaal af van de reductiekast en soort van wiel gebruikt.
In de Hannibalito's is het een simpele 1 trapsvertraging (mogelijk dankzij het lage toerental van de Speed 900 BB torque, die lopen maar 6600 rpm op 12 V). Het gekochte module 12 tands tandwiel zit vastgelast op de motoras, en het grote 54 of 72 tandwiel zit gecentreerd op dezelfde lager als het wiel, en dan vastgebout door de velg.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests