Toelating 2.4 Ghz zender/ontvangers

Voor alle algemene zaken zoals bv het forum...

Moderator: Moderators

Goed idee?

Poll ended at Wed Jun 07, 2006 10:27 pm

Heel goed idee.
11
58%
Nee, 40 Mhz is genoeg.
2
11%
Eerst nog even afwachten.
4
21%
Weet het niet.
2
11%
 
Total votes: 19

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Sep 04, 2006 4:03 pm

Ik zet mijn zender eigenlijk nooit uit. Ook niet tijdens de wachttijden.

Alles bij elkaar ben je per dag met 4 gevechten 20-30 minuten hooguit aan het zenden, als je zenderaccu dat niet trekt is er iets mis.

Sterker nog, met pcm laat ik alles zo lang mogelijk aanstaan om er zeker van te zijn dat alle failsafe settings verstuurt zijn naar de ontvanger.

Maar wat is verder motivatie achter dat aan laten staan dan? De ontvanger reageert toch niet op de andere zender, dus wat maakt het verder uit?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Mon Sep 04, 2006 4:08 pm

De zender is toch altijd het eerste wat je aan zet en het laatste wat uit zet?
Dat doen wij altijd

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Mon Sep 04, 2006 4:13 pm

Wij deden dat vroeger ook niet, maar met de Mytras speedo's is het ontzettend moeilijk om de robot echt stil te laten staan. Dus dan is het gewoon makkelijker om je robot in failsave te laten staan dan staat hij tenminste echt stil. En daarenboven is het ook veiliger vooral bij de RR arena waar er geen afgescheiden opstart plaats voorzien is. Ik heb het al meermaals gezien dat wapens "per ongeluk" afgaan of robots plots gaan rijden, tijdens het wachten. En ik kan je verzekeren dat dit niet echt leuk is als jezelf nog aan het opstarten bent :evil:
Ook tijdens het vorige UK event is er nog iemand gestruikeld over zijn eigen wapen draad toen hij zich naar zijn gevechtspositie begaf (nee, wij waren het niet)....met als gevolg dat zijn flipper afging..... dat vonden de arenamarshals die nog bij de andere robot aan het opstarten waren niet leuk :roll:
Maar Bon, het is voldoende dat je er voor zorgt dat mensen met spectrum RC zich hiervan bewust zijn en dan is er verder geen probleem.

niels
Posts: 285
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:21 pm
Contact:

Post by niels » Mon Sep 04, 2006 7:27 pm

g-lap,

Als je je zender tussentijds uitzet zal dat geen problemen geven, aangezien hij vrolijk weer op zoek gata naar een vrije frequentie als je 'm weer aanzet. De enige manier om 2 zenders op dezelfde frequentie te krijgen is door ze precies op hetzelfde moment aan te zetten, maar ik gok dat het window daarvoor erg klein is, en dat de frequentie verder ook nog wel af en toe gemonitord wordt. Het is waarschijnlijk een groter probleem als iemand bluetooth of wlan in de buurt aanzet.

Overgens zet ik m'n zender altijd als laatste aan, maar dat kan ook fout gaan als er iemand anders op je frequentie zit. (iemand met een autotje buiten b.v.)

Niels

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Sep 06, 2006 9:00 am

Vanwege nogal overbodig verhitte discussies op het fra forum (de term kort lontje komt in me op) ben ik nog eens wat verder gaan zoeken en kwam ik de volgende site tegen:

http://spektrumdx6.com/default.aspx

Het geeft een goede duidelijke uitleg van hoe de Spektrum en DSSS werkt, en mooie foto's van de interne delen van de DX6 en AR6000 (niet de BR6000, maar veel verschil is daar niet tussen). Het geeft ook al een beetje aan waardoor de DX6 zo'n goede range heeft.

En nu we toch linkjes aan het showen zijn:

http://www.dimensionengineering.com/app ... um_mod.htm

Redelijk eenvoudige modificatie om de DX6 ruim 2 keer zo lang te laten zenden op dezelfde accu.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Sep 07, 2006 8:02 am

Modulemakers zijn ook op de 2.4Ghz bandwagon gesprongen. Voor bestaande zenders met verwisselbare RF modules zijn er nu ook 2.4 GHz packs.

http://www.xtremepowersystems.net/xtremelink.php

Ebay nummer 120026938875

Grappig:
Image

Er zit een aparte schakeling op voor Frankrijk.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Thu Sep 07, 2006 9:29 am

die xtremepowersystems is volgens mij bogus, bestaan pas sinds 1 jan 2006, en alles ziet er uit alsof het net onder de 3d lasersinter printer uitkomt

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Sep 07, 2006 9:38 am

Dat idee begon ik ook al te krijgen en toen kwam ik dit tegen:

Image

Spektrum RF module voor Futaba/Hitec.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
KASAP
Posts: 649
Joined: Mon Jul 28, 2003 7:39 pm
Contact:

Post by KASAP » Thu Sep 07, 2006 11:18 am

Even een vraag omdat ik te lui ben om te zoeken (en het is goed voor de discussie)

Enig idee waarom er in Frankrijk "iets" anders zou moeten dan in de rest van de wereld, en natuurlijk, wat is het "iets" dat anders moet in Frankrijk... :?:
Euhm...

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Thu Sep 07, 2006 11:26 am

de code wordt dan omgezet in het frans :P

User avatar
KASAP
Posts: 649
Joined: Mon Jul 28, 2003 7:39 pm
Contact:

Post by KASAP » Thu Sep 07, 2006 11:43 am

Cavecrusher wrote:de code wordt dan omgezet in het frans :P
Maar dan wel met ondertitel, anders weet de ontvanger niet wat ie hoort?

Maar mijn vraag was eigenlijk wel een beetje serieus.
Euhm...

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Sep 07, 2006 12:09 pm

Het heeft met de output power te maken. De franse zender autoriteiten laten geen 2.4 signaal hoger dan 10mw toe, zowel indoor als outdoor. Ook alle standaard wi-fi routers moeten daar terug geschroefd worden.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Thu Sep 07, 2006 12:15 pm

Serieus ? De 100mW max in Nederland is al erg laag, in veel andere landen is het maximum zendvermogen zelfs 200mW. 10 mW is dan wel erg weinig, daarmee kom je niet eens door een muur heen, hetgeen voor wifi accespoints toch wel aardig lastig is ....
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Sep 07, 2006 12:28 pm

Nantheos wrote:10 mW is dan wel erg weinig, daarmee kom je niet eens door een muur heen, hetgeen voor wifi accespoints toch wel aardig lastig is ....
Dat is dan ook precies de reden dat die regel daar is in Frankrijk. Het is dus als het ware verplicht om de wi-fi signalen in huis te houden.

De truuk om daar omheen te komen is routers te nemen met meerdere zenders, en meerdere repeaters,die worden dus al standaard verkocht in Frankrijk.

Overigens, volgens de Cisco site is het al aangepast dat binnen je al sterker mag zenden tegenwoordig.

France: For 2.4 GHz, the output power is restricted to 10 mW EIRP when the product is used outdoors in the band 2454-2483.5 MHz. There are no restrictions when used indoors or when used in other parts of the 2.4 GHz band.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: Toelating 2.4 Ghz zender/ontvangers

Post by MJM » Sat Sep 30, 2006 9:16 pm

MJM wrote:
leo-rcc wrote:Ik doe een voorstel om naast de 40 Mhz zenders ook de nieuwe generatie 2.4 Ghz zenders en ontvangers toe te laten.
Tenzij iemand nog ernstige bezwaren heeft (tot 1 okt 2006) kan deze frequentie bij DRG evenementen gebruikt worden.
Ik heb geen bezwaren gehoord. 2,4 GHz zenders zijn dus nu toegestaan voor gebruik tijdens DRG evenementen. Ik neem aan dat de tech-checker(s) extra letten op gebruik van de juiste ontvanger?
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests