Toelating 2.4 Ghz zender/ontvangers

Voor alle algemene zaken zoals bv het forum...

Moderator: Moderators

Goed idee?

Poll ended at Wed Jun 07, 2006 10:27 pm

Heel goed idee.
11
58%
Nee, 40 Mhz is genoeg.
2
11%
Eerst nog even afwachten.
4
21%
Weet het niet.
2
11%
 
Total votes: 19

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Toelating 2.4 Ghz zender/ontvangers

Post by leo-rcc » Mon May 08, 2006 10:27 pm

Ik doe een voorstel om naast de 40 Mhz zenders ook de nieuwe generatie 2.4 Ghz zenders en ontvangers toe te laten.

Een voorbeeld:

http://www.robotcombat.com/marketplace_rc_radioDX6.html

Dit is een zender ontvanger combo die in de RC autowereld al een enorme toevlucht aan het krijgen is. Omdat het niet met de ontvangst problemen zit van de FM 27, 35,40 en 75 Mhz wereld, en het feit dat je nooit meer met kristallen hoeft te klooien is er veel voor te zeggen. In theorie kan je met 80 robots tegelijk rijden, zonder dat ze elkaar storen.

Al je bestaande speedo's, rc-switches, en wat je er zoal bij kunt bedenken werken hier op, en de prijs is ook zeer redelijk te noemen.

Een aantal reviews:
http://www.rcuniverse.com/magazine/arti ... cle_id=623
http://www.horizonhobby.com/Explore/Art ... cleID=1535

en deze ivm de nieuwe BR6000 ontvanger om een betere range te hebben.
http://www.botmag.com/articles/spektrum_radio.shtml
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

NightFly
Posts: 419
Joined: Tue Sep 02, 2003 2:12 pm
Location: Noord-holland

Post by NightFly » Tue May 09, 2006 1:30 am

Ik twijfel nog aan de kwaliteit. 1200Mhz was
al problematisch met tv over lange afstand.

Lijkt me dan wel een heel goed idee om uit de buurt van
wifi, accesspoints, magnetrons, ATV zendamateurs, draadloze camera's
te bijven.

en metalen voorwerpen tussen de zender en ontvanger kunnen
ook al sterke invloed hebben op het signaal.

en bij robots gaat het kooi effect natuurlijk op die frequentie helemaal erg spelen. en de korte antenne verlengen is aardig taboe.
met HQ 50ohm coax zou nog iets moeten kunnen,
maar dan heb je weer snel last van signaal verlies als het te lang word.

Het zou eens in de praktijk getest moeten worden.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue May 09, 2006 6:32 am

NightFly wrote:Ik twijfel nog aan de kwaliteit. 1200Mhz was
al problematisch met tv over lange afstand.
Is goed mogelijk. Geen ervaring mee.
Lijkt me dan wel een heel goed idee om uit de buurt van wifi, accesspoints, magnetrons, ATV zendamateurs, draadloze camera's te bijven.
Dat is dus weer net niet nodig. De regulering over 2.4 Ghz apparaten is dusdanig strict dat apparaten nooit elkaar mogen storen. Dat word ook in de praktijk uitgevoerd door de GUID van 2.4 GHz apparaten (zoiets als een MAC address in netwerk kaarten).
en metalen voorwerpen tussen de zender en ontvanger kunnen ook al sterke invloed hebben op het signaal.
Dat is nu niet anders natuurlijk.
en bij robots gaat het kooi effect natuurlijk op die frequentie helemaal erg spelen. en de korte antenne verlengen is aardig taboe.
In de praktijk is al gebleken dat naar mate de frequentie stijgt, een langere antenne eigenlijk ook geen nut meer heeft, en zelfs averechts kan werken. Ik vind die korte antenne juist een voordeel, geen nadeel.
Het zou eens in de praktijk getest moeten worden.
Ben ik wel met je eens, maar als de regulering het niet toe laat ga ik geen zender en ontvanger kopen. Beetje kip en ei. Ik ga er pas mee testen als het mag, niet andersom.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Re: Toelating 2.4 Ghz zender/ontvangers

Post by Cavecrusher » Tue May 09, 2006 8:03 am

leo-rcc wrote:en deze ivm de nieuwe BR6000 ontvanger om een betere range te hebben.
niet alleen daarom is de BR6000 ontwikkelt, dit is de antwoord op de vraag naar een failsafe op elk kanaal ipv alleen het 'gas' kanaal.

Spektrum is al door een groot aantal robots/personen getest, van Megabyte in Amerika tot Cobra in Australië. Met tot nu toe alleen maar meer dan positieve resultaten, storingen verminderen, ontvangstafstand neemt toe. Let op dit gaat wel over de 3 kanaals versie die toen al wel de failsafe had op alle kanalen

De mijne gaat na besluit van de FRA/DRG zeker in de bestelling.

User avatar
KASAP
Posts: 649
Joined: Mon Jul 28, 2003 7:39 pm
Contact:

Post by KASAP » Tue May 09, 2006 8:09 am

Tja, ergens kan ik het wel volgen wat flex zegt, vooral dat 2,4 GHz in de vrije "klooiband" ligt. Leo oppert wel dat er strikte afspraken zijn, maar de ervaring (kennis) daarvan mis ik.

Voor de rest heeft de 2.4GHz de zelfde problemen als zijnde zender als 40Mhz, behalve dat het veel gevoeliger is voor de afstand (vocht).

Even een vraag voor de controle, hoe weet je dat je anderen niet stoort (kristallen zijn best simpel te vergelijken)

Kan je met een spectrum analyser controleren of er een echte storingbron op een bepaald kanaal is, zoals nu in de 40 MHz band?

Voor de verdere ik ben voor.
Euhm...

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Tue May 09, 2006 9:39 am

Ik ben wel benieuwd naar de achterliggende technieken. Het lijkt me een goed idee. Ook omdat deze hogere frequenties maar een klein antennetje nodig hebben. Daarnaast zou misschien wel kunnen dat je al wat ontvangt in je robot als je redelijk grote gaten in je pantser hebt... :)

Blade
Posts: 222
Joined: Mon Nov 08, 2004 8:51 pm

Post by Blade » Tue May 09, 2006 4:12 pm

hmm dan maar geen magnetron meenemen naar events :P
Building in progress 10%

niels
Posts: 285
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:21 pm
Contact:

Post by niels » Tue May 09, 2006 5:35 pm

Zijn die 2.4 GHz zenders goedgekeurd voor gebruik in nedarland/UK ??

Verder laat het gebruik van de 2.4 GHz band ook dingen toe zoals wifi en
bluetooth, en ik weet niet of dat zo'n goed idee is.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Tue May 09, 2006 7:03 pm

@Kasap. Nightfly (Richard) en Flex (ikzelf) zijn 2 verschillende mensen hoor. Tot hier had ik hier nog niet gepost...
Wat betreft de zender.. 6 kanalen vind ik te wijnig.... zijn er ook multiplexers voor te krijgen? Of zenders met meer dan 6 kanalen...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Tue May 09, 2006 11:01 pm

niels wrote:Zijn die 2.4 GHz zenders goedgekeurd voor gebruik in nederland/UK ??
Ja, en België.
Op dit moment hebben Nederland en België maar 4 dezelfde legal 40 MHz frequenties. DRG is dus in België meestal illegaal bezig. Wanneer 2,4 GHz minstens zo goed werkt als 40 MHz is het een zeer goed alternatief.
Ik maak me ook zorgen over WiFi (GamExpo, HCC dagen) en zo, tot aangetoond is dat wij er geen problemen mee zullen hebben.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed May 10, 2006 7:43 pm

Jonno van Roaming Robots is akkoord gegaan om een robot (liefst een feather) mee te laten doen met de 2.4 GHz combinatie, om zo het systeem in een live situatie te testen. Ik heb van Geoff Smith begrepen dat hij dat gaat doen in een aparte feather.

Als het gaat om storingen, laten we wel wezen, 40 Mhz is daar ook verre van vrij van. En net als met de 40 Mhz zenders en ontvangers zullen ook deze onder beheer van een zendercontrole moeten blijven. Maar de kans op interferentie van andere systemen is nog altijd zeer gering, vooral vanwege het feit dat de combinatie altijd 2 vrije kanalen opzoekt.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Wed May 10, 2006 9:43 pm

40 MHz is zeker niet storingsvrij. Maar daarvan weet ik wel welke risico's er zijn, zoals andere RC gebruikers en reflectie. Dat wil ik ook van 2,4 GHz weten.
Zegt jullie "direct sequence spread spectrum techniek" iets? Zijn er verschillende mogelijkheden binnen 2,4 GHz?

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Wed May 17, 2006 12:22 pm

Van de eigenlijke techniek heb ik hoegenaamd geen verstand maar ik kan wel zeggen dat in de andere RC disciplines er al duchtig gebruik wordt gemaakt, ook al was de oorspronkelijke bedoeling om het enkel voor parkflyers te gebuiken ( korte afstanden). De opinies over het al dan niet goed werken verschillen van geval tot geval dus voor robots zouden we het inderdaad eens moeten uittesten.
Blijft natuurlijk de opmerking van Marien over het aantal wettelijk toegelaten frequenties, te meer daar men sinds kort in België echt aan het controleren is of de RC sporten zich aan deze frequenties houden....

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Jun 13, 2006 8:47 am

Even een update op dit verhaal.

Geoff Smith heeft een test gedaan in 1 van zijn robots, dit is zijn resultaat tot nu toe:
OK, first report on this bit of kit..
One word...WOW!
This a very well built radio, quality is easly equal to a high end Futaba unit.
Set up, matching of RX & TX and setting failsafes is very easy, (no more complicated that setting failsafes on a PCM unit)
Failsafe response on TX turn off is much quicker than PCM.
Range is exellent, my back garden is arounnd 300' long and I have total control at all of my garden plus the drive and out to the pavement, in fact I couldn't get far enough away to loose it!
The only slight downside is because of the very short RX aerials (Under 3") to get the aerials out side the robot means having to have the RX relitivly close to the body. I have also tried it with RX and aerials inside the robot and it still works fine even screened by 4MM of hardox!!although the range was cut down to around 200' (still more than good enough for most events)
Also I would recomend placing the RX in some form of protective cover as it is very small and light and could be a little vunerable if left unprotected.
All in all a very nice radio.
Klinkt zeer positief. de 60 meter range met de ontvanger achter 4 mm hardox is best wel een mooie test eigenlijk. Dat de antennes kleiner zijn kan een nadeel zijn, maar ik denk dat vele met mij het veel eerder als een voordeel zien. Als je ziet wat voor moeite ik heb moeten doen om antennes weg te werken, kan ik me niet voorstellen dat er veel roboteers moeite hebben met het feit dat ze nu geen slang van een meter weg moeten werken.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

NightFly
Posts: 419
Joined: Tue Sep 02, 2003 2:12 pm
Location: Noord-holland

Post by NightFly » Tue Jun 13, 2006 2:03 pm

En wat gaat het nara mijn idee groter bereik doen als
er teveel zender / channels in gebruik zijn en
er toch weer een aantal dubbel zitten ?

zal nog wel niet zo hard lopen, maar omdat
ze klein zijn kan het voor bepaalde
rc sport juist weer intressant zijn.

en dan ben je weer terug bij af vrees ik met de mstoringen tussen elkaar.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests