events en veiligheid

Voor alle algemene zaken zoals bv het forum...

Moderator: Moderators

Was genk veilig?

Ja
6
24%
Ging wel
13
52%
Viel tegen
4
16%
nee
2
8%
 
Total votes: 25

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

events en veiligheid

Post by Bugs » Wed Oct 15, 2003 1:35 pm

Toch blijft het krom dat zoiets met een live evenement wel kan en een schijf met 10rpm niet...
Met deze quote van Mischa op het BNN forum wil ik een discussie starten over de veiligheid op live events.

Wat vonden jullie van de veiligheid bij genk? Ik hield af en toe m'n hart vast.
Volgens de FRA regels (http://www.robotcrusade.com/fra/) moet het een class 5 arena geweest zijn. Als we dranghekken op 4m rondom de arena gezet hadden was het denk ik class 3 geweest. Spinners mogen pas vanaf class 2, een arena met polycarbonaat wanden en een stevig doek als dak.
Vanaf 1 Januari moeten trouwens alle bijlen en flippers voorzien zijn van een veiligheids koort om te vorkomen dat ze uit de arena vliegen als ze afbreken, net als de wielen bij F1-auto's.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Oct 15, 2003 2:29 pm

De regels mogen aangescherpt worden, maar ik vind vooral dat de arena's veiliger moeten, met de robots valt het wat mij betreft best mee.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Wed Oct 15, 2003 2:30 pm

Genk was eigenlijk veilig genoeg,maar niet volgens het boekje zoals het zou moeten.

Wat betreft de controverse tussen disks en de nieuwe generatie flippers, de krachten die daarin meespelen liggen in dezelfde grootorde, en qua stukken afslopen,zijn ze allebei even capabel.Daarom ook dat WJ gravity stevig heeft dichtgeknepen.En Micha een poging waagt om een geknepen disk in te zetten.
't is moeilijk om hier een beslissing ten gronde te doen.
Spinners als actief wapen zijn nooit geliefd geweest in live events, die meestal als hoofdoel hebben plezier te maken, en de robots op betrouwbaarheid te testen.
Alleen de mensen met het meeste vertrouwen in hun machine of de pantserqualiteiten ervan zouden tegen een disk durven uitkomen"just to try"
Flippers daarentegenover hebben altijd de hoofdmoot van de fun gemaakt in de live gevechten,en er zijn niet veel mensen die hun "ingeblikte rolstoel" niet in de lucht willen laten gooien.

Wat moeten we er nu mee aanvangen. Disks toelaten al dan niet gelimiteerd, met het risico dat er een pak minder gevechten zijn.Omdat de helft of meer van de andere deelnemers niet indezelfde arena willen.
Ook hoe ver ligt de grens in begrenzen?Micha geeft hier een prachtig voorbeeld ,en hangt een soort van modelbouwmotortje met enorme reductie in de plaats van de gebruikelijke Bosch, als ie mag.Maar limiteren kan ook op de speedo, en hoe ga je daar zeker van zijn?In hoevere kan dit getrokken worden, en welke diskgebruiker wil daarvoor gaan?En wie gaat het controleren?

Flippers daarentegenover ,als ze krachtig genoeg zijn om restrictie nodig te maken,dat is altijd een mechanisch onderdeel dat toegevoegd of weggenomen moet worden(WJ schakeld meer dan de helft van de flow uit, eerder 3/4 ervan), en kan eenvoudig genoeg gecontroleerd zijn.De meest simpele truk is een schijfje met klein gaatje in plaats van de normale dichting tussen gasfles en robotaansluiting.Bij deze laat ik weten dat ik er een set van aan het maken ben.Ik stel me kannidaat om me dus met de flippers bezig te houden.(alsof ik het nu nog niet deed?)

Het is een lastige vraag, en ik ben er niet aan uit.Langs de andere kant, ik heb een serieus vooroordeel tegenover schijfwapens....Dus onpartijdig ben ik zeker niet.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Wed Oct 15, 2003 3:43 pm

Ik vond genk niet veilig.

Waarom niet ??? Er is niet zoiets als veilig. Als mijn robot op hol slaat, en alien destructor uit de arena gooit, waarna alien destructor op hol slaat en de tribune op rijd (ja, dit kan ie wel) gaat er iets mis.

Mischa zijn schijf op 100 rpm is lang zo gevaarlijk niet als mijn flipper die een klein hoekje van een robot af flipt, neem bijvoorbeeld de punten op caesar.

zelfs een arena met 2 meter hoge wanden en hekken op 10 meter is dan nog lang niet genoeg.

Maar het moet ook realiseerbaar blijven, de keesspeedo's zijn goed te vertrouwen, de wanden waren sterk genoeg en er waren maar 1 a 2 flippers die daadwerkelijk een robot uit de arena hadden kunnen gooien. Als de bestuurders hiervan zich net zo rustig houden als bij genk, is er wat mij betreft nix aan de hand hoor.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Wed Oct 15, 2003 8:51 pm

Het enige vijligheids probleem dat ik zag was de de-linking van de robots na een gevecht. Als er 1 of meer robots K.O. waren werdt eerst de rijdende naar de kant gereden en de-linked. Dat is goed. Echter, Bij het de-linken van de overige robots ging er wat mis. een teamlid liep de arena in en trok de link er uit (in sommige gevallen door eerst een luik los te schroeven) om vervolgens rustig het CO2 systeem te ontluchten (in de gevallen dat er CO2 was). Vervolgends liep men rustig de arena uit en ging de volgende de arena in. Mijn probleem hier bij is dat er kans is dat de overgebleven nog niet de de-linkte robot toch actief kan worden. Dus had slechts enkelt de link er uit gemoeten. Dan de link van de andere robot. Pas als alle robots ge de-linkt zijn mag men er bij om het gas af te blazen. Dit zou veiliger zijn. Een bijkomend punt is dat men de link (en/of de CO2 kranen) achter een geschroeft of schuifbaar luik zitten. Er bestaat een gerede kans dat het een en ander beschadigt raakt en de luiken niet meer open willen zonder gereedschap c.q. sloopwerk. WJ had hier bv een probleem mee in Genk,en was niet de enige. Ook het schuif luik van Big Nipper zou vast kunnen komen te zitten als gevolg van schade. Ik heb begrepen van de Mentorn tech crew dat zij daar volgend jaar veel strenger op gaan toe zien. De links en kranen dienen goed toegankelijk te zijn. bv door er geen luik over te hebben (bv. Das Gepack) of een klep zoals bv AD2 en HARD hebben. Houd hier vast rekening mee.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Oct 15, 2003 9:33 pm

wat voor klep is dat dan?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Wed Oct 15, 2003 10:26 pm

We (roboteers en DRG officials) deden heel veel goed. Een enkele keer vond ik het nodig bij het activeren of de-activeren (passiveren?) in te grijpen. Flex's opmerking herken ik maar wanneer ik in de buurt was werd het wel op de juiste manier gedaan.
Opgevallen (gevaarlijke) situaties:
- Sommige flippers zijn van dien aard dat ze gevaar veroorzaken, ofwel door het flippen van de tegenstander, ofwel door het neerkomen daarvan. Tijdens gevechten van Gravity en Tsunami bleef ik graag een paar meter weg. Tenzij we een betere arena kunnen gebruiken moeten de flippers inderdaad flink begrensd of geweerd worden (zeg ik met pijn in mijn hart). Dus terug naar de huidige status van schijfwapens tijdens live-evenementen, en niet andersom.
- De overstap voor je, met 100 kg robot, in of uit de arena was. Is er niemand gevallen?
- De hobbelige vloerbedekking.
- Het halfduister tijdens het sleutelen wanneer er een gevecht gaande was.
- Deelnemers stonden erg dicht bij de arena. Soms met de rug er naartoe zodat aankomend gevaar niet gezien werd.

Raceeend heeft het bij de arena-ingang heel goed gedaan maar het is beter daar iemand met meer ervaring (bij) neer te zetten. Het is namelijk een zeer verantwoordelijke en zware taak.

Mario's idee over een restrictor is logisch. Over de juiste plaats moeten we nog nadenken. Bijvoorbeeld Gravity's systeem is juist gemaakt om geen verminderde flow te krijgen door de nauwe brandblusserdoorgang. Ik zie meer in een duidelijk zichtbare nauw pijpje aan de cilinderingang.

FRA regels zijn genoemd. Een aantal van ons hebben al lang de ideeën over arena- en evenementklassen in ons achterhoofd tijdens het organiseren. We maken echter niet actief gebruik van FRA regels (die nog niet officieel zijn, trouwens). Gaan we dat wel doen? Of houden we onze eigen regels aan? Of die van Robot Wars? Of een combinatie? Naar aanleiding van wat ik nu van de FRA regels gezien heb lijken die me het meest compleet. Ze gaan nu veel verder dan RW en zijn meer op de praktijk van thuis testen en live-evenementen gericht. Ik wil dan wel dat we als DRG of niet-Britten mee moeten denken en onze ervaringen daar ook inbrengen.

Voor wie het nog niet opgevallen is: het organiseren en begeleiden van een evenement is eigenlijk niet te combineren met het deelnemen eraan. Omdat we toch allemaal eigenlijk een robot willen besturen vind ik dat de organisatoren van het ene evenement tijdens een volgende ook die mogelijkheid moeten krijgen. Hoog tijd voor een DRG-vergadering (is iedereen al lid?) waar we dat eens heel goed kunnen afspreken. Net als de inzet van alle commissies die vorige keer gevormd zijn. November lijkt me er een goede maand voor...
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
KASAP
Posts: 649
Joined: Mon Jul 28, 2003 7:39 pm
Contact:

Post by KASAP » Wed Oct 15, 2003 10:30 pm

Ik zal me even inmengen, niet als DRG lid, maar als ik , warhoofd van Team KASAP.

Op de terugweg kwam een gelijke discussie bij ons binnen het team opgang, waar ik me op dat moment niet aan gewaagd heb, maar nu dan toch.

Ik vind, dat wanneer een robot in staat is om delen die mensen schade toe kunnen brenge tot buiten de arena kunnen bewegen (laat staan komplete robots 2,5m omhoog te flippen) dat hiertegen een veiligheidmaatregel moet worden genomen.
Om nu niet te worden opgescheept met alleeen maar duwdozen (wat ook al wel een hoop rondvliegend puin kan veroorzaken) hebben we de afstand tot het publiek. Blijk alleen dat we nog roboteers met de neus aan het hek hebben staan, met de hoop dat die meer inzicht hebben.

Wat ik vooral miste waren (acheteraf gezien) de borden met waarschuwingen voor het publiek.

De afstand leek me voldoende, en idd is het een kromme vergelijking dat een schijf met een beperkt toerental niet mag.

Mischien dat de aanpassing van de regels eens goed ter sprake moet komen binnen de vereniging war wij lid van zijn...
Euhm...

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Oct 15, 2003 10:40 pm

nu we het toch over veiligheid hebben, ik zit met een praktisch probleem. Ikzelf haal het liefste eerst mijn removable link eruit en blaas dan de co2 af. Bij Splinter moet ik dat andersom doen. Trek ik namelijk eerst de link eruit dan springt de 2wegklep in de stand waar de bijl naar voren klapt.

Nu weet ik dat, dus hou ik er rekening mee. Maar als iemand anders zou de-linken en afblazen zou dat dus een potentieel risico kunnen vormen. Welke volgorde houden de andere roboteers aan?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Thu Oct 16, 2003 6:27 am

@Leo: Als je een wapen (bijl) hebt die in 2 standen kan blijven staan zou
je eigenlijk een bi-stabiel ventiel moetten gebruiken. als dan de link er uit gaat blijft de bijl waar hij is. jij gebruikt schijnbaar een mono-stabiel ventiel die bekrachtigd blijft om de bijl te houden waar hij is (kost overigens wel stroom) als je dan idd de spanning er af haald zal hij omschakelen. Mijn advies. ga over op een bi-stabiel ventiel. veiliger voor jou en voor ons.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Thu Oct 16, 2003 7:34 am

Marien, Gravity liep maar op 1 en een kwart burkert, 1 buffertank en de 3e burkert lekte ook nog eens verschrikkelijk, oftewel hij was wel "restricted".
Maar als we daadwerkelijk overgaan naar het restricten van flippers is voor mij de lol er echt af. We kunnen beter het probleem van de andere kant aanpakken, namelijk de arenakant. Dit is moeilijk en prijzig, ik weet het. Maar het is nog nooit misgegaan in Nederland, iedereen kenmerkt de events als veilig, laat het lekker zo, en omhoog met de power van alle robots. Gaat het mis, dan gaat het mis, dat zien we dan wel weer.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Thu Oct 16, 2003 8:40 am

nu we het er toch over hebben...
Flippers restricten ??? Dan duwdozen, bijlen en grijpers ook restricten. 100kg met 20 km/h wat een klein stukje van een andere robot eraf ramt, kan ook int publiek komen. Als tan een klein stukje eraf breekt, kan dit ik vrij hard weg vliegen. Zelfde geldt voor bijlen. Zullen we live-events dan maar niet meer doen ?

User avatar
j00kje
Posts: 595
Joined: Mon Jul 28, 2003 9:26 pm
Location: nu weer ergens anders
Contact:

Post by j00kje » Thu Oct 16, 2003 10:30 am

Ik denk niet dat je het allemaal veel veiliger maakt door de robots zoveel aan te passen. Tuurlijk wel wat, maar wil je de gevechten nog interessant houden voor publiek (en ook voor de roboteers) dan moet er wel wat gebeuren in die arena. Dit was in Genk zeker wel het geval.
Ik weet dat het er al veel vaker over gegaan is en dat het makkelijker gezegt dan gedaan is, maar kunnen we niet op een of andere manier nog eens proberen een eigen arena te bouwen die een stuk veiliger is? Als de engelsen dat kunnen, dan kunnen wij dat beter!
Zorgen moet je niet maken.
Zorgen moet je doen.

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Thu Oct 16, 2003 12:23 pm

Na al die keren zonder arena te hebben gereden, vond ik deze toch redelijk veilig. Op het eerste event dat ik in de UK bezocht hadden ze een veel slechtere arena. Maar de arena van DRG1 was veiliger.
We kunnen beter afwachten wat voor iets die arena is, die de duistsers krijgen. Misschien is het handiger om die te huren. Ik meld me aan om een pit uit te zagen.

Tijdens de eind mellee had ik last van veel storing. Op een gegeven moment reed iemand anders met mijn robot weg toen ik ff mijn zender uit zette. Verders vond ik het event goed verlopen. Wat ik wel een nadeel vond is dat halfduister. Dat maakte het sleutelen er niet echt makelijker op.
Het aflinken van de robots die niet meer mobiel zijn vond ik toch goed verlopen. hoe dan ook, er zal iemand de arena in moeten om de link eruit te trekken. En de kans dat die robot op dat moment actief kan worden blijft bestaan. Ik denk niet dat je dat kunt oplossen. Het blijft gevaarlijk.
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Thu Oct 16, 2003 2:49 pm

Het allerveiligst is een goede arena. Die geschikt is voor live-events en die we altijd gebruiken zodat we niet afhankelijk zijn van andere arenabouwers. Ik wil namelijk geen enkele robot weren. Het maakt in extreme gevallen ook niet uit welk wapen er ingezet wordt, zoals WJ zei: door de energie van welke robot dan ook kunnen er onderdelen rondvliegen. Dus: sparen, sponsors zoeken en organiseren!!!

@Leo: Ik haal ook eerst de RL eruit voor CO2 afgeblazen wordt. Eigenlijk zou van elke robot een passiveer-protocol op papier moeten staan die meegenomen wordt naar de arenaingang zodat iedereen, in geval van nood, elke robot veilig kan maken. Ik heb zoiets, maar nam deze niet mee naar de arena. :oops:
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests