FRA vergadering 2007

Voor alle algemene zaken zoals bv het forum...

Moderator: Moderators

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

FRA vergadering 2007

Post by MJM » Sun Oct 07, 2007 11:07 pm

Volgend weekeinde is er een FRA vergadering voor vertegenwoordigers.
Marco, ga jij daar heen?
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Post by iceman » Mon Oct 08, 2007 9:36 am

moet nog ff kijken ..........ik heb vanaf as zaterdag een markt erbij gepakt , dus zal niet lukken denk ik ..........
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Oct 08, 2007 9:46 am

Laat het aub ruim van te voren weten, want de dingen die besproken gaan worden en over gestemt moeten gaan worden zijn best belangrijk.

Voor de agenda van de komende vergadering en de notulen van de algemene vergadering tijden de UK Champs zie dit topic:

http://www.robotforum.co.uk/viewtopic.php?f=1&t=29
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Oct 09, 2007 8:44 am

Marco,

Mijn hoofpijnpunten.

2.4GHz.
Dat blijkt geen probleem te zijn. Daar de "FRA admin" op de FRA website zelf vermeld dat het hun schuld is dat het nog niet in de regels staat. Dit komt dus kortelings. -blijkbaar iets zoals het "onverwijld splitsen van Halle/Brussel/Vilvoorde-

13.6Kg voor feathers.
Maar dan wel met actief wapen.
Leuk, maar mij maakt het weinig uit.
Als mijn tegenstanders 13.6 kg zijn, dan zal ik van elke gram gebruik maken. Zijn ze meer of minder volgens de regels, dan pas ik me aan.
Toch zijn er genoeg feathers die deze verandering niet aankunnen. En niet iedere featherweight gebruiker heeft dezelfde capaciteiten als Team RCC. Maar aangezien elke "oudere" Europese feather binnen deze regel valt, is er geen groot probleem.

100kg voor heavies inclusief gas.
Hola. Dat wringt een hoop.
Er zijn voldoende Heavies van de ouwe dagen die nog ongelimiteerd CO2 mochten bijhebben. Die al de limitatie tot 100 + 2kg CO2 moeten slikken.

Weerom, mij maakt het weinig uit. Als de regels van een bepaalde competitie me opleggen van X of Y te doen, en ik dat de moeite vind, dan volg ik dat. En zo niet, dan kan die competitie me de boom in.
Maar, als een bepaalde regelgeving te duidelijk "anderen" bevoordeeld, dan is het mijn "prerogatief" er vragen bij te stellen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Oct 09, 2007 9:51 am

Mijn standpunt in deze:
A discussion and vote is needed for an increase in weight from 12KG to 13.6KG including any gas for featherweight machines. This is to comply with members wishes.

4. Change in weight of the heavy weight class to reflect the membership wish for change in the featherweight class. Proposal to change to 100KG including Gas.
13.6kg, leuk als het er door komt, maar een FRA lid heeft er een leuke koppelverkoop van gemaakt.

Als de feathers RFL gewicht met volle fles 13,6kg mogen wegen, moeten heavies ook met volle fles gewogen worden naar RFL gewicht, 100kg. Dat kan een hoop ergernis geven, en ik verwacht ook dat dat er bewust is in gezet om de 13,6kg gewichts limiet de nek om te draaien. Toch valt er wel iets voor te zeggen voor de logica er achter.

Pneumatische robots winnen er in verhouding toch al het minste mee, want die mogen nu maximaal 600gram boven de 12kg meenemen, dus wegen nu 12,6kg maximaal. Straks met 13,6kg maximaal gewicht vol, dus 13kg zonder gas winnen pneumatische bots maximaal 400 gram. En voor die 400 gram worden nu heavies ineens nog eens 2 kilo afgepakt.

Belangrijk punt voor ons. Als de 13,6kg verhoging door gaat, moeten we met de GRA ook een duidelijke afspraak maken wat we gaan doen.
3. All robots that have been competing over 12 months must have an active weapon to enter the large events (world, European and UK champs)
Mijn mening in deze is gelijk aan die van Robochallenge en RR, als je 12 maanden lang rond hebt gereden met 2 of 4 wielen moet je onderhand toch ook wel een keer naar een wapen uit gaan kijken.
A. Jason Marston requests that we change our maximum voltage rule from 36 volt RMS to 48 Volt RMS
Vind ik wat eng. van Reiner in Duitsland heb ik begrepen dat je daar voor dergelijke voltages een gecertificeerd electricien moet zijn, in Nederland is dat niet zo volgens electriciens die ik ken, maar ook die vinden dergelijke voltages wat link worden want dat zijn behoorlijke klappen als je daarmee kortsluiting maakt.
10. Application from Leo van Miert, Tim Bouens and Geoff Smith to join the A123 trials regarding featherweights.
Buiten het feit dat ze Tims naam fout schrijven was de aanvraag van Kos volgens mij. Verder vind ik de test voor feathers flauwekul, die zijn eigenlijk al gedekt volgens de huidige regels, maar aangezien Hannibalito 3 toch op A123's rijd heb ik ons team voor de vorm aangemeld.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Oct 09, 2007 2:31 pm

De agenda is verplaatst naar the backroom bij robotforum. het is nog steeds hier ter download:

http://www.computerclub.nl/uploads/17th ... agenda.doc
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Tue Oct 09, 2007 4:59 pm

Buiten het feit dat ze Tims naam fout schrijven was de aanvraag van Kos volgens mij. Verder vind ik de test voor feathers flauwekul, die zijn eigenlijk al gedekt volgens de huidige regels, maar aangezien Hannibalito 3 toch op A123's rijd heb ik ons team voor de vorm aangemeld.
Ik heb mij aangemeld bij het FRa om deel te nemen aan deze test. Op mijn mail heb ik geen antwoord ontvangen. Inmiddels heb ik Dave Lang gemaild, die een mail stuurde naar Andy om mijn mail boven water te halen. Nog geen reactie op ontvangen.
Overigens staat ergens in de documentatie vermeld in het rood, dat een persoon samen met Andy en Leo heeft gesproken over die tests. Die persoon ben ik dus.

Is er ooit eerder sprake geweest om die 100kg aan te passen? Dat valt mij koud op mijn dak. TAN kan daar niet meer aan voldoen als het doorgaat. Ook hoorde ik in engeland juist dat de FRL hun gewicht omhoog getrokken heeft, om aan onze standaard te voldoen. Daarom vind ik dit een vreemde zaak.

Overigens ben ik wel voor 13.6kg voor feathers
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Oct 09, 2007 5:31 pm

kos wrote:Is er ooit eerder sprake geweest om die 100kg aan te passen? Dat valt mij koud op mijn dak.
Jou en verder iedereen die deze agenda nooit eerder gezien had. Dus ook UK FRA leden zijn verrast en allesbehalve blij verrast.
TAN kan daar niet meer aan voldoen als het doorgaat. Ook hoorde ik in engeland juist dat de RFL hun gewicht omhoog getrokken heeft, om aan onze standaard te voldoen. Daarom vind ik dit een vreemde zaak.

Overigens ben ik wel voor 13.6kg voor feathers
RFL heeft geen gewichtsaanpassing gedaan, noch in heavy noch in feather. RFL featheweight waren al 13,6kg met gas inbegrepen, en heavies 100kg met gas inbegrepen. Daar komt nu ook ineens dit FRA voorstel van 100kg voor heavies met gas vandaan volgens mij.

Dat of een zekere geelblauwe knijprobot heeft weer eens verloren van een co2 gebruikende robot. ;)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Tue Oct 09, 2007 8:33 pm

Ik ben geen FRA-lid, dat mag immers niet omdat ik ook organisator ben, en dus ben ik niet direct op de hoogte van FRA vergaderingen en de inhoud ervan. Maar ik begin de indruk te krijgen dat FRA leden ook niet op de hoogte waren, klopt dat?
Mijn ervaring is tot nu toe dat er veel praataankondigingen op de agenda's staan maar er erg weinig beslist wordt tijdens de bijeenkomsten.
Nu zou er een goedkeuring moeten komen van de tekst over 2,4 GHz; prima. Vervolgens een stemming over 13,6 kg voor FW's. Vorig jaar hadden wij er al mee ingestemd. Ik kan alleen niet terugvinden of dat inclusief gas was, maar dat zou wel overeenkomen met RFL regels en dat was de reden om het te doen.

Als organsiator ben ik wel gevraagd wat ik vind van de verzoeken van andere organisators. Sommige van die vragen vind ik overbodig en met de andere hoeft het FRA niet lastig gevallen worden. Mijn antwoorden waren: DRG beperkt deelname niet tot alleen FRA leden. Robot en arena's moeten wel voldoen aan FRA voorschriften. Wij proberen altijd tussen andere evenementen door te organiseren, hoewel dat niet altijd zomaar kan. Tegen beperking van deelname door duwdozen heb ik (uit baldadigheid) nee gezegd. Dit idee moet verder uitgedacht en beter geformuleerd worden voor het acceptabel is. (Als organisator wil ik zo veel mogelijk beweging en geluid, soms past een duwdoos wel, soms niet.) Het gedoe over kampioenschappen om de 2 of 4 jaar is onzin. Maximaal 1 per jaar, wanneer de gelegheid zich voordoet. Plannen over 4 jaar is erg optimistisch.

Van der rest zie ik wel wat er uit komt. Ik hoop en verwacht dat de A123 cellen goedgekeurd zullen worden maar nu zal er alleen een verslag over komen.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Oct 09, 2007 9:11 pm

MJM wrote:Ik ben geen FRA-lid, dat mag immers niet omdat ik ook organisator ben, en dus ben ik niet direct op de hoogte van FRA vergaderingen en de inhoud ervan. Maar ik begin de indruk te krijgen dat FRA leden ook niet op de hoogte waren, klopt dat?
Klopt helemaal. Heel de agenda op 1 punt na was onbekend.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Wed Oct 10, 2007 6:39 am

Als ik kurkdroog mijn mening mag zeggen.

De huidige "FRA agenda" lijkt meer op een "Andy Kane" agenda.

En Marien, als het aan mij ligt, hebben het DRG en de FRA maar 1 overeenkomst. De basis van de regels zijn terug te voeren naar de Mentorn regels.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

dk
Posts: 26
Joined: Mon Sep 05, 2005 11:26 am

Post by dk » Sat Oct 13, 2007 8:10 pm

Hi friends,

I do not like the way the fra create new rules. more hydraulic, less pneumatic... I think there are only a few how like this change.......now I can name the hydraulic bots.....

I think we (gra) will talk about that in the near future (if our stupid forum will work)

gruß Dirk
bat_boy
GRA

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Oct 14, 2007 1:15 am

You're not alone Dirk , in your suspicions.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Oct 14, 2007 9:17 pm

Précis’s of proceedings of the 17th meeting of the FRA governing body

These are bullet points only. Certain items have been omitted to protect individuals identities or when talks with other parties are not complete.

Matters ar

1. Presentation of new 2.4 ghz radio rules to concur with the current use of this equipment.


2. AGM minutes approved with slight rewrite to make accurate

How ever to reflect the majority of members present to change the featherweight weight from 12KG to 13.6 KG including any consumables (gas) was voted on and endorsed.

From the 1st January 2008 13.6KG including consumables can be used in Europe and replaces the 12KG limit.

3. Proposal to bring the heavyweight weight to 100KG including consumables(gas)

The Governing body concluded that the proposal had merit as it would tie in with the new featherweight ruling and give a world common standard for weights.

How ever it was decided to go to the membership for consultation first either by written submission via the members regional chairperson( FRA forum contact page) or info@fightingrobots.co.uk

Consultation period to end 31/12/2007

It is believed that this would affect 5/6 machines only

Should the consultation be positive the governing body does not envisage the change in weight until 01/01/2009 for this weight class.

4. FRA membership fees for 2008 to remain the same as 2007 at £10 per team up to 31/3/2008 and there after for previous and existing members £20 per team.
Overseas and new members subscription remains at £10 for application at any time of the year.

An appeal for donations for improving the FRA champions trophies would be made when the year end and subscription reminder is sent out.

5. Member proposed rule changes.

A. To change electrical voltage from 36 volt RMS to 48 Volt RMS was deferred until the new standards for low electrical voltages come out (Approx Jan 2008)

B. To allow pressurized suction of hydraulic systems has been deferred for further technical appraisal with the proposer.

C. Rewrite of pneumatic rules to clear up confusion between pressure regulators and pressure reliefs and where they are to be used.

D. Rewrite of rule 6.3.2 link rule. For certain machines there will be a requirement for a second link. ( this affects very few machines )

E. Arena guideline document name to change to “Arena minimum regulations and guidelines”

This is to reflect the fact there are now dimensions written into the document.

6. A123 trial progress report.

Balancing for heavyweight style packs is still a potential problem.(10 cells)

Three featherweight teams have applied to join the A123 trial it was concluded that the trials for featherweights should not be held.

From the 01/01/2008 A123 style cells for featherweights are approved for use, with the following ctiteria.

Maximum of six cell packs with proprietary chargers and balancers.

A rule rewrite to reflect this change will be carried out at a later date.

7. The governing body is to issue papers for event organisers to tender for the Fighting Robot featherweight and heavyweight championships for 2008 to reflect that there are more event organisers operating this year.

8. It was agreed that formal robot tech training would be held at the FRA headquarters with a view to rewrite the Tech check sheets to reflect modern practises and recent rule changes.

9. It is proposed that certain gas types be removed from the list of gases.

Argon, Nitrogen and other inert gases would be removed from the rules.

It is also proposed that HPA (high pressure air) be removed from the list subject to consultation with any interested member teams. If you have an interest in HPA robots please mail info@fightingrobots.co.uk There are currently no known machines using HPA in Europe.

FRA member AGM minutes will be posted in the minutes section soon

Full 17th meeting minutes will not be posted until written up and approved/ amended by the delegates.
Punten voor ons van belang:

Feathers mogen vanaf 2008 13,6kg wegen.

A123 cellen tot 6 cellen per pack zijn toegestaan in feathers zolang er een lader en balancer die er voor geschikt is word gebruikt.

Bepaalde robots moeten een 2e link krijgen, maar welke dat dan moeten zijn is me niet duidelijk.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Oct 15, 2007 10:39 am

It has been agreed that the limit of 6 cells per pack will be increased to 7 cells.
The post above has been amemded accordingly

Fighting Robot Association.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests